A Pixar a 3D-t az animációs fesztiválok, rövidfilmek világából kiemelve egy új műfajt teremtett, melynek úttörői és követendő művelői lettek a fiatal művészek. Útjukat a „Messzi-messzi galaxis" szülőatyja, George Lucas, valamint az Apple számítógépek és az iPhone megálmodója, Steve Jobs egyengette, aki a mai napig tulajdonosa a Pixarnak.
A hetvenes évek hippimozgalmának közepette a Utahi Egyetem feltörekvő ifjú tudósai lefektették a modern számítógépes grafika alapjait. Közülük kerültek ki többek között az Adobe (Photoshop) alapítói, valamint egy Ed Catmull nevű fiatalember, aki a komputeres képalkotás technológiájának megteremtésében játszott meghatározó szerepet. Catmull arról álmodott, hogy a számítógépet komplett animációs filmek elkészítésére fogják használni, s ez felkeltette Alexander Schure milliárdos érdeklődését. Schure Walt Disney nyomdokaiba kívánt lépni, és rajzfilmgyártásba kezdett, mivel azonban a hagyományos kézi rajzzal készülő animációs módszert túl lassúnak találta, szerződtette Catmullt, aki létrehozott egy fiatal programozókból álló lelkes csapatot. A stáb híre hamar eljutott a Star Wars filmek szülőatyjához, így 1979-ben csatlakoztak a Lucasfilmhez. Az akkor még gyerekcipőben járó, de végtelen lehetőségeket sejtető komputeres grafikai technológia az 1982-es Star Trek Genezis filmben villantotta ki először a foga fehérét. Lucas csapata briliáns jelenetet készített: egy a Föld teremtését bemutató egyperces komputeranimáció annyira újszerűen hatott, hogy a Walt Disney egyik fiatal munkatársa, John Lesseter - ma a Pixar vezető animátora - felkereste a Lucasfilmet, és csatlakozott a csapathoz. Az ő közreműködésével készült az Ifjú Sherlock Holmes című film híres jelenete, amikor egy rózsaablakon látható keresztes lovag életre kel: ő lett egyben a filmtörténet első virtuális szereplője. Szintén ők készítették az 1984-es Jedi visszatér látványos űrcsatáját.
Az együttműködésnek egy családi konfliktus vetett véget. 1985-ben Lucas válókeresetet adott be, s mivel a kaliforniai törvények teljes vagyonmegosztásra kötelezték, kénytelen volt pénzzé tenni a fiatal komputergrafikus-csapatot: az Apple-től éppen távozó Steve Jobs új utakat keresve vásárolta meg Lucastól a céget tízmillió dollárért, és elnevezte Pixarnak. (A szó a pixel - azaz komputeres képpont - és az art - azaz művészet - összetételéből származik.) A negyven főből álló csoport életében egy pár éves induló piaci küzdelem következett: eleinte komputergrafikai munkaállomásokat készítettek és forgalmaztak, magas áraik miatt nem sok sikerrel, ám emellett minden évben indultak a Siggraph nevű komputeranimációs expón egy-egy rövidfilmmel. Az első igazi sikert a Luxo Junior című kisfilmük aratta, melyben a Pixar-filmek elején ma is látható asztali lámpák bolondoztak egymással. Ekkortájt kezdődött a mai napig tartó együttműködés a Disney-vel.