A shoppingolás története azonban nem a plázákkal kezdődött. A bevásárlóközpontok közvetlen ősei már jó ideje léteztek. Az első „példányok" Európában születtek, nevükben jellemzően szerepelt az árkád szó, amely az olasz arcata, 'boltív' kifejezésből ered. 1819-ben nyitott a Burlington Arcade Londonban, amelyet hamarosan követett a Galeries Saint-Hubert Brüsszelben, majd a milánói Galleria Vittorio Emanuele II, amely Mark Twainnek annyira megtetszett, hogy kijelentette: le tudná élni benne élete hátra lévő részét. A divathullám persze átterjedt a tengerentúlra is, és az 1830-as évekre már minden nagyobb amerikai város büszkélkedhetett egy vagy két „árkád"-dal.
A forradalmi változás azonban 1846-ban kezdődött, amikor egy Alexander Stewart nevű ír bevándorló megnyitotta a New York-i Broadway-n Marble Dry-Goods Palace nevű üzletét. Ezzel egy új jelenséget ismertetett meg a világgal: ez volt ugyanis az első áruház. Soha azelőtt nem próbálkozott még senki azzal, hogy ennyiféle árut gyűjtsön össze egy fedél alatt. Az üzlet sikerét látva, hamarosan többen is követték Stewart példáját, így Chicagóban, Bostonban, Philadelphiában, Detroitban is hasonló áruházbirodalmak jöttek létre.
Minden szinten szinte minden