Szeretetnepper - Rendhagyó film a magyar alvilágról

Cikk nyomtatása
Továbbítás emailben

„Készült egy nagyon figyelemreméltó alkotás, amely kicsit kilóg a hazai filmes mezőnyből: színvonalas és üzenetében nagyon erős hatású" - vélekedett lapunknak Gesztesi Károly színész, a Szeretetnepper című film narrátora. A film egy testvérpár - egy maffiavezér és egy lelkész - történetét dolgozza fel nem mindennapi módon.

Pécsett zajlott le a Szeretetnepper című magyar Keresztapa-film mozipremiere, amely a maga nemében igencsak sajátos alkotás, hiszen önmagában már az is meglepő, ha egy magyar film vulgarizmus és pornográfia nélkül képes bemutatni a hazai alvilágot, méghozzá erős hitelességgel. Az sem mindennapi persze, amikor egy maffiafilm végén a jó karakter áldozza fel magát azért, hogy megmentse egy velejéig romlott figura életét. No meg az sem túl megszokott, hogy a pozitív hős történetesen egy hívő roma férfi.

Kétségtelen, hogy minden együtt van a filmben ahhoz, hogy - Gesztesi szavaival élve - igazi hungarikum kerekedjen a történetből: az egyik oldalon romavircsaft, maffiavilág, nevelőintézet, prostitúció, drog és fegyver, a másik oldalon egy keresztény tánccsoport, s mindennek előterében egy roma állami gondozott ikerpár története: az egyik mint magyar Corleone, a másik mint lelkész - két ellentétes pálya ugyan, de mindkettőjük világa egyformán marsbélinek tűnik tipikus átlagmagyar szemmel. Jól tükrözi ezt a film lánykérős jelenete is, amikor a nem roma szülőknél a kettős sokkhatás kiveri a biztosítékot: nem elég, hogy a lányuk választottja lelkész, de ráadásul még cigány is.

„A film alapjául egy igaz történet szolgált, amely egy testvérpárról szól, és vagy tíz éve foglalkoztat, hogy miként lehetne ezt Magyarországon megfilmesíteni" - meséli Király Márk színész, a film főszereplője és egyik forgatókönyvírója. Korábban már színpadra vitte a történetet, de az igazi lehetőséget az jelentette, amikor tavaly ősszel megkeresték őt a magyar közszolgálati televízió Pamende című roma műsorától, hogy készítsen számukra egy huszonhat perces karácsonyi műsort, ami a helyzetnek megfelelően „kicsit a romákról is szól és kicsit a kereszténységről is". „Rögtön elővettük az ötletet - meséli a főszereplő, aki egyben a Hit Gyülekezete egyik roma közösségének vezetője is Pécsett. - Az csak lendített a dolgon, hogy az eredetileg amerikai történet magyar adaptációjában romák lettek a főhősök, mivel ez nagyon is aktuális téma ma Magyarországon. Azt is szeretnénk elmondani az embereknek, hogy nem az a megoldás, amit a szélsőjobb hirdet. Én is roma vagyok, és a megtérés állította helyre az életemet. Szívemből jövő a történet."

A filmkészítés „kicsit" elhúzódott, de az MTVA belement a tavaszi, húsvéti időzítésbe is. „Menetközben egyre nyilvánvalóbb lett, hogy mekkora fába vágtuk a fejszénket. Kemény volt a tempó, szeptember óta dolgoztunk a filmen, miközben a forgatókönyvírástól a castingokon át a forgatásig, majd az utómunkálatokig összesen 9 hónap állt a rendelkezésünkre. 170 személy - zömében önkéntesek, amatőrök, tehetséges fiatalok - rengeteg munkája fekszik benne, valójában a lelkesedés tolta előre a projektet, mivel szűkös költségvetésből kellett egy félórás alkotásba tömöríteni azt, amit egy nagyjátékfilmbe is komoly kihívás lett volna belesűríteni. Cselekményében, zenéjében és képi megjelenítésben mondhatni igen dinamikus film született, amelyben kulcsszerepet kap a narráció, a sorstörténetek és a lelki folyamatok állandó rezonanciája, keretbe foglalása. Bár a vágáskor úgy éreztük, semmi sem fog maradni a filmből, de végül az utolsó pillanatra mégis összeállt minden" - meséli Scherer Zoltán forgatókönyvíró, producer. Elismeri, hogy a magyar keresztény filmes műfaj még igencsak új terület, de szerinte érdemes kísérletezni, mert nem mindennapi tehetségeket és energiákat lehet általa mozgósítani. Mindenesetre Horváth Éva, az MTVA Pamende című műsorának felelős szerkesztője szerint Schererék 800 ezer forintból hoztak ki egy olyan színvonalú alkotást, amelynek az előállítása normál körülmények között 10-12 millió forintra rúgna.

„A film vége különösen erős, mert nem lazítja fel a történetet, ezáltal közel sem a megszokott katarzisélményt nyújtja - mondja Gesztesi Károly. - Nincs megszokott hepiend, nincs kiszépítve semmi, a végén lemegy a monológ, az élet megy tovább - de felvillan egy menekülési lehetőség abból a durva mechanizmusból, ami sorra darálja be az embereket egymás után. Kell ilyen filmeket csinálni, nekem az különösen érdekes, hogy szinte dokumentumjellegű az egész, tehát minden trükközés nélkül mutatja be a magyar valóságot. Mintha nem is lenne kamera, mintha ott lennél a helyzetben, annyira ügyes az operatőri munka, és a film ettől tud hatni" - állítja Gesztesi. Király Márk szerint minden adott volt a hitelességhez: például a filmben a Corleone jobbkezét játszó amatőr színész a valóságban is az ukrán maffia délvidéki főnöke volt, aki időközben keresztény hitre tért. De emlékezetes epizódként maradt meg az is, hogy Corleone egyik utcai nagyjelenete láttán a megdöbbent járókelők kihívták a rendőrséget, mert azt hitték, hogy valóságos a jelenet, és a rendőrök csak a technikai stáb láttán hitték el, hogy forgatás zajlik.

„Amikor az MTVA műsorstábja megnézte a Szeretetneppert, a gyártásvezetőtől a szerkesztőkig mindenki elképedt rajta, hogy milyen jó. Elhangzott az is, hogy érdemes lenne főműsoridőben sugározni a filmet, mert messze túlhaladta egy nemzetiségi műsor kereteit" - mondja Horváth Éva műsorszerkesztő.

Olvasson tovább:

Feliratkozás hírlevélre

 
Név: *
Email: *
Feliratkozással elfogadja a Hetek adatvédelmi elveit