Trükkös klikkelők

Cikk nyomtatása
Továbbítás emailben

Szavazz a gyerekemre, lécci, nagyon fontos!

Ma szinte percenként indul új szavazós nyeremény­játék Magyarországon. A nyeremény lehet egy strandpapucs vagy egy hosszú utazás is, vagy netán egy autó. Van választék bőven. Nincs is ezzel semmi gond. A cég kap kicsi reklám, a játékos kap kicsi nyeremény, és mindenki jól jár. Egy dologgal viszont számolni kell: jelen pillanatban nincs tökéletes szavazórendszer.

A szavazós nyereményjátékok mögött általában cégek állnak, amelyeknél gyakorlatilag a honlapjuk látogatottságának növelése a cél. A szervező elindítja a játékot, és közben izgatottan figyeli a honlap statisztikáit. A szorgos játékosok pedig hordják a látogatókat, mint kenyérmorzsát a hangya.

De tekintsük most át, hogyan is szavazhatunk ma az internet urnájában.

A szavazórendszereknek két nagy típusa van. Az első a Facebookhoz kötött szavazójáték, avagy „lájkolj, ahogy a profilodon kifér".

A Facebook az új szabályzata szerint csak a felületein engedélyez szavazni, újabban úgynevezett alkalmazás formájában. Ha szavazunk, akkor egy alkalmazás oldala jelenik meg, ahol gyakorlatilag a profilon szereplő minden adatot beszippantanak. Egy kiskapu van a szemfüleseknek: ha bejelölik a „Csak én" lehetőséget. Utána még fontos eltávolítani a profilról az alkalmazást, így remélhetőleg, miután lájkoltuk az ismerős cuki kutyáját, a kutyatápszeres cég békén fog hagyni.

Facebookos szavazásoknál gyakorlatilag lehetetlen trükközni. Itt csak azzal kell tisztában lenni, hogy több tucat zárt csoport létezik 100-1000 taggal. A csoportokban éjjel-nappal megy a szavazat-cserebere. A rutinosak már tudják, hogy ha „A" elindul egy nyereményjáték-versenyen, akkor másnak szinte felesleges is indulni, mert úgyis ő nyeri. Méltán a legjobb, hiszen valóban legügyesebben cserélget, szervezi a csapatát. Meg is érdemli. „Minden 10 000 Ft fölötti nyereménynél ott van, azonnal" - meséli egy anyuka, aki jól forgolódik a FB-on. Ez csak a cégek számára nem jó, mivel a látogatók gyakorlatilag egy körből kerülnek ki. Az első játékon még hirtelen megugrik a látogatottság, de utána már egy szavazói körből gyűjtenek a versenyzők. A cégek pedig ugyebár nem ezért szervezik a játékot. Sok játékosnak ráadásul 5-10 profilja is van, amelyek valójában egy személyt takarnak, így ezek reklámértéke gyakorlatilag semmi.

Tehát, ha nem rendelkezünk több profillal, nincs lájkcsere-lehetőségünk, akkor vagy sürgősen gyártsunk új profilokat, vagy inkább olvassunk egy jó könyvet a szavazatgyűjtés helyett. Az előbbi választása esetén fontos, hogy új profiljainkat illik megpakolni ismerősökkel, mert az üres profillal le lehet bukni. Ha erre nincs időnk, akkor nyugodjunk bele, hogy a gyerek rajzát nem a széles publikum fogja megdicsérni, hanem csak a nagymama.

A második lehetőséget a Facebooktól független szavazórendszerek képviselik. Külsős szavazásoknál a trükkök tárháza végtelen. Pedig a cégeknek ez hoz legtöbbet a konyhára, hiszen a látogatók így odamennek a honlapjukra, és jobb esetben még körül is néznek az oldalon. Fontos tudni, hogy a számítógépeknek a bekapcsoláskor van egy azonosítója, amit IP-címnek neveznek. „Ezt a szolgáltató generálja, inkább változó, mint fix. Az átlag magyar családokra az előbbi érvényes, de ez szolgáltatótól is függ" - tudom meg az egyik nagy szolgáltató IP-szakértőjétől.

A szavazásokat ellenőrző program viszont az IP alapján szűr, mindhiába, hiszen ha ki-be kapcsoljuk a modemet, routert vagy sokszor még a számítógépet is, akkor új IP-címet kapunk, amelyet a szavazórendszer új „személynek érzékel". Szavazhatunk többször is, ha nem sajnáljuk a gépünket.

Itt jön azonban egy újabb trükk: végtelen profil létrehozása a böngészőben. Egy ügyes kódsor, és a böngészőnkben percenként létrehozhatunk profilokat, és szavazhatunk. Ehhez már kell némi informatikai jártasság, de aki ennek a birtokában van, verhetetlen.

A cégek ilyenkor meg szokták nehezíteni a szavazást azzal, hogy e-mail regisztrációhoz kötik. Ez azonban nem rettenti el a dolgozót. E-mail címet is lehet ugyanis gyártani, gyakorlatilag végtelen számban. Ha IP-változtató programmal még kicsit megbolondítjuk a rendszert, már meg is van a megoldás.

Vannak már sms-en keresztüli szavazások is, amelyek ugyan kiszűrnek minden eddigi trükköt, de mivel fizetősek, ezért az szavaz, aki fizet is. Ezzel csak egy problémát nem oldottak meg a cégek: a honlapjuk látogatottságának növelését.

Olvasson tovább:

Feliratkozás hírlevélre

 
Név: *
Email: *
Feliratkozással elfogadja a Hetek adatvédelmi elveit