„Nagyon erős a konkurencia, és a csúcson kell abbahagyni. Nem szeretném
megvárni, amíg mellőzött leszek – indokolta döntését a harminchét évesen is
versenyképes sztár. – Ahhoz, hogy valaki szupermodell legyen, egyidejűleg több
országban kell megjelennie a magazinok címlapján. Azonban ma már ez nem
lehetséges, mert erre egyre inkább popsztárokat vagy színésznőket kérnek fel. Ki
fog halni a szakmánk!” – tette hozzá szomorúan.
A sztárélet Claudia számára a modellkedéssel kezdődött, tinilányként „túl magas,
túl vékony, túl félénk és túl jómódú” volt, hogy túl népszerű lehessen. A
Schiffer szülők összesen négy gyermeket neveltek lelkiismeretesen, „olyan
gyerekeket akartak, akikben megbízhatnak, és akik amikor hazajönnek, képesek
megmondani az igazat”. A fölös energiáit lekötendő Claudiát is noszogatták, hogy
sportoljon, tanuljon zenét, próbálgassa szárnyait. A lány egyébként édesapjához
hasonlóan menő ügyvéd szeretett volna lenni, míg tizenhét évesen ki nem szúrták
egy diszkóban, majd beajánlották az Elle-hez, amelynek rögvest a címlapjára is
került. Szülei az iskola elvégzését kötötték ki feltételként, leellenőrizték a
szerződéseit, és elengedték szerencsét próbálni. Nem telt sok időbe, 1992-ben
már a világ legjobban fizetett topmodellje volt, de okos lányként arra
törekedett, hogy több lábon álljon, például 95-ben modellbarátnőivel létrehozta
a folyamatosan terjeszkedő Fashion Café étteremláncot.
„Profi modell voltam,
nem botrányhős – összegezte pályáját Schiffer, aki ezért
mindig is szüleit méltatta:
– hálás vagyok, hogy nagyon boldog gyerekként nőhettem fel. A sikereim kulcsa a
gondolkodásmód, amit a szüleimtől kaptam; a becsületességet, az ésszerűséget és
az egyenességet tőlük tanultam.” Karl Lagerfeld divattervező szerint Claudia
páratlan hírnevét annak köszönheti, hogy a lélegzetelállító külső alatt
„keményen és precízen dolgozik, mint egy egyenletesen duruzsoló német üzleti
gépezet”. Már pályája kezdetén kikiáltották: „Schiffer kisasszony az a modell,
aki nem hibázik” – s ezzel arra utaltak, hogy a többiekhez képest sikerrel
kerülte el a buktatókat. S valóban: sosem dohányzott, sosem drogozott, az
alkoholt megkóstolta, de először huszonéves korában
Schiffer mégsem tartja
magát tökéletesnek; emlékeztetőül listát vezet önmaga okulására azokról a
dolgokról, amelyeket másképp kell csinálnia.
Meglepő, bár perfekcionizmusára vall, hogy sokáig küzdött, hogy elfogadja magát
olyannak, amilyen. 1999-ben, már ünnepelt szépségként fel kellett dolgoznia,
hogy hatéves jegyessége felbomlott a bűvészfi David Copperfielddel. A világszép
nádszálkisasszony el is bizonytalanodott egy időre, de később megismerkedett
jelenlegi férjével, Matthew Vaughn producerrel. Bár az exvőlegénnyel szemben
Vaughn nem tudott – jó illuzionista módjára – repkedni, a családi fészekrakásban
végül is eredményesebbnek bizonyult. A pár 2002-ben házasodott össze, kisfiuk
négyéves, kislányuk kettő, akikkel egy angliai kúriában élnek. Tekintélyes,
nyolcvanmillió eurósra becsült vagyona ellenére Claudia a gyerekek után
visszament még a szakmába, mivel bámulatosan megőrizte legendás alakját.
S hogy miben áll a Schiffer-sikerrecept? Először is végy egy közel azonos
génállományt, ha megvan a kék szem, a szőke haj, a 180 centi no és a többi
szabványméret; tagjaidat vesd alá hetente ötször kétórás edzésnek; táplálkozz
reggel gyümölccsel és teával, délben zöldséggel vagy levessel, vacsoraidőben
csirke- vagy tonhalsalátával. Gyermekváráskor kicsit lazul a kantár, több
fehérje, sőt csoki is megengedhető. Ennyi az egész
Ez az életmód a hölgyek
többségének így is követhetetlenül „haladó” volt, noha az évek során
bebizonyosodott, hogy Schiffer még mindig a divatszakma egyre fogyatkozó
konzervatív-mérsékelt táborát erősíti. „Úgy vélem, a divat feladata a szépség és
az egészség népszerűsítése – mondta – az anorexiás, beteges és belőtt kinézetű,
kizsigerelt lányokkal ez lehetetlen, sőt sértő a nőtársadalomra nézve, akik a
modellek nyomán egy mintát kívánnak követni.” Tavaly, a divatvilágot
figyelmeztető megmozdulás kapcsán is felemelte a szavát a tizenhat évnél
fiatalabb és anorexiás lányok „piacra dobása” ellen.