A kutatást az amerikai érdekeltség? Noguchi & Peters Communications és a Zeusz
Tanácsadó Kft. végezte 1100 polgár megkérdezésével. A szakértők vizsgálták többek
között a legjellemzőbb médiafogyasztási szokásokat és előítéleteket, az egyes társadalmi
csoportok "hírérzékenységét", továbbá azt, hogy mi jelent ma hírt az emberek
számára. "Meglepő, hogy a magyar hírfogyasztók negyven százalékának hírforrást
jelentenek a barátok és az ismerősök és ezeket az információkat gyakran úgy
kezelik, mintha valamelyik tévé híradója közvetítette volna őket" – állapította
meg például a Zeusz Kft. egyik vezetője a témában tartott sajtótájékoztatón.
Egyébként a megkérdezettek döntő többsége a televíziót tartja a leghitelesebb,
legfontosabb és a leggyorsabb hírforrásnak. Arra a kérdésre pedig, hogy melyik
csatorna hírműsorait részesítik előnyben a tévénézők, a szakértők válasza a következő:
a felnőtt lakosság kétharmada ahány tévéhíradót elér a kapcsolgatással, annyit
meg is néz.
Az elemzők kitértek annak a vizsgálatára is, hogy mennyire esik egybe a média és a közvélemény
által fontosnak tartott hírek listája. Az eredmény szerint a médiumok csak ötven-hetven
százalékban hozzák le kiemelt hírként azokat az eseményeket, amelyeket a közvélemény
fontosnak tart. Ezt jól érzékelteti az a példa, hogy míg a média kiemelten kezelte
Orbán Viktor és Bill Clinton találkozását a Fehér Házban, addig a megkérdezettek
szerint ez csak a huszonötödik legfontosabb hír volt az elmúlt hónapban. A felmérésből
továbbá az is kitetszik, hogy meglepő módon a bűnügyi tudósításokat, valamint a külföldi
híreket a nők jobban figyelemmel kísérik, mint a férfiak, akik inkább a tudomány és
a kultúra területén mutatnak nagyobb érdeklődést. Érdekes, hogy minél idősebb
valaki, annál inkább érdeklik a belföldi hírek.