A tizennégy elbocsátott földhivatali vezető közé tartozik Kiss Sándor, a Békés
Megyei Földhivatal vezetője. A közel 30 éves szakmai tapasztalattal rendelkező
szakember szintén pályázott a vezetői tisztségre. Torgyán Józseftől 1999. április
11-i hatállyal kapta meg a választ, miszerint a pályázat nyertese nem ő.
Kiss Sándort nem sikerült utolérnie lapunknak, Kovács Bertalan, a Békés Megyei Földhivatali
Dolgozók Szakszervezetének titkára viszont kérdésünkre elmondta: a földhivatali
dolgozók petícióval fordultak Stumpf Istvánhoz, a Miniszterelnöki Hivatal miniszteréhez.
A petícióban kifogásolták az FVM pályázatának módszerét, illetve az újonnan
kinevezésre kerülő vezető, Göndös József személyét. A jogász végzettség? Göndös
korábban a Kárrendezési és Kárpótlási Hivatalt irányította. A petíció aláírói
furcsának tartják, hogy a földhivatali ügymenetben járatlan jogász hogyan kapta meg
a megbízást a nagy szakmai tapasztalattal rendelkező Kiss Sándorral szemben. Ezt követően
május 3-án Várkonyi Balázs, Torgyán József miniszter sajtófőnöke kijelentette: a
miniszter Kiss Sándort erősíti meg korábbi beosztásában. A rádióban elhangzott közleményt
az FVM eljuttatta a megyei sajtóhoz, amely nyilvánosságra is hozta. Hivatalos értesítésre
azonban idáig sem került sor – fogalmaz a szakszervezeti vezető.
A Földhivatali Dolgozók Országos Szakmai Tanácsa szintén állásfoglalást juttatott
el Stumpf miniszterhez. Megdöbbenésüket és felháborodásukat fejezték ki a tizennégy
menesztett földhivatali vezető miatt. Szakmailag a vezetők alkalmasak munkájukra,
hiszen az elmúlt években ők szervezték meg és vezették le a privatizációt és a kárpótlással
kapcsolatos földhivatali munkákat. Magas szint? szakmai hozzáértésükhöz kétség
sem férhet. A kiírt pályázatok elbírálása nem szakmai szempontból történt, hanem
a bírálóbizottságok pártfunkcionáriusai döntöttek – írja az állásfoglalás.
Kolyut Lajosné, a szervezet elnöke lapunknak kifejtette: a miniszter fölmondhat a földhivatalok
vezetőinek, az azonban nem járható út, hogy a párt más vezetői belefolytak e döntésekbe.
Nem értik, hogy a kisgazdapárti országgyűlési képviselők milyen alapon vehetnek részt
– mint a törvényhozó hatalom részesei – a végrehajtói munkakörbe tartozó személyi
kérdések eldöntésében. Ugyanakkor félelmét is kifejezte, hogy ez a tisztogatás alsóbb
szinteken is folytatódni fog. A Magyar Köztisztviselők és Közalkalmazottak
Szakszervezete kollektív per indítását is kilátásba helyezte, ha az érintett tizennégy
vezető felhatalmazza a szakszervezetet.
A visszamenőleges intézkedések, azaz a felmentés ilyen módszere véleményük szerint
törvénysértő. Kisgazda körökből származó információink szerint a munkában a
megyei kisgazda elnökök, illetve kisgazda országgyűlési képviselők is részt
vettek, arra hivatkozva, hogy a helyi viszonyokat ők ismerik a legjobban. A menesztett
vezetők közül nyolcnak helyettesi állást kínált fel a tárca.