A kormány jogszerűtlenül, egyoldalúan mondta fel a Horn-kabinet alatt, 1998-ban kötött
háromoldalú – az állam, a fővárosi önkormányzat és a BKV közti – szerződést.
A megállapodás a felek kötelezettségei között rögzítette egyebek mellett az építkezés
finanszírozását, vagyis azt, hogy a költségek 60 százalékát központi költségvetési
hozzájárulásból fedezik, 40 százalékát pedig fővárosi hozzájárulásból,
illetve hitelből. A fővárosi önkormányzat megbízott sajtófőnöke, Nyári Krisztián
a Heteknek elmondta, hogy a főváros örömmel nyugtázta a döntést. Az ítélet nem változott,
és az indoklások közül a legfontosabbak, például hogy az államot polgárjogi szerződés
kötelezi a beruházás finanszírozásában való részvételre – benne maradtak a szövegben.
A következő tárgyalási nap április 25-én lesz. Nyári Krisztián reményét fejezte
ki, hogy ez a második per nem lesz olyan hosszú, és már tavasszal eredmény születik.
Ehhez azonban az kell, hogy a megfelelő pénzügyi háttér is rendezett legyen. Ha a
jogerős ítélet a bíróságok nyári szünete előtt megszületik, akkor akár már ősszel
megtörténhet az első "kapavágás", és egészen pontosan 2004 körül várható a
beruházás befejezése. "Mindez természetesen csak megállapodás esetén lehetséges"
– hangsúlyozta Nyári Krisztián.
A kormány szintén sikeresnek ítélte a pert. "Az általa benyújtott felülvizsgálati
kérelem elérte célját" – mondta el lapunknak dr. Navracsics Tibor a Miniszterelnöki
Hivatal Információs Főosztályának vezetője. Állítása szerint a felülvizsgálati
kérelemmel kapcsolatban a Legfelsőbb Bíróság úgy foglalt állást, hogy az ügyben
határozatot hozó bíróság túllépte hatáskörét a határozat indoklásának
megfogalmazásakor. A négyes metróval kapcsolatos jogvitában az április 25-ei
marasztalási per hozhat végleges rendezést.