Hat fiatal áldozat a szigetszentmiklósi tragédiában. Nyaralni indultak
Fotó: MTI
Július 27-én egy motoros rohant egy álló teherautóba, a motor vezetője a helyszínen
életét vesztette. A balesetet az M0-áson szinte hagyományosnak nevezhető esemény váltotta
ki: a teherautó előtt valaki teljesen szabálytalanul megfordult, ami miatt a teherautó
megállt, és ekkor rohant bele a megengedettnél valószínűleg nagyobb sebességgel közlekedő
motoros.
Egy napra rá egy mikrobusz csúszott át az ellenkező sávba, ahol egy holland rendszámú
kamionnal ütközött, majd a védőkorlátot átszakítva az árokba zuhant. A Hetek értesülése
szerint a kisbuszban utazó nyolc fiatal Olaszországba tartott nyaralás céljából. A
fiatalok között volt egy tapasztaltabb autós is, aki a tervek szerint a határig pihent
volna, majd ott vette volna át a volánt. A tragédiát végül valószínűleg az
okozhatta, hogy az esős úton a körülbelül nyolcvan km/h sebességnél a kisbusz
elkezdett a vizes rétegen csúszni, és a vezető már nem tudott korrigálni. A
balesetben hat fiatal meghalt, egy súlyosan, egy pedig könnyebben sérült meg.
Hétfőn éjjel újabb baleset történt az M0-áson: egy osztrák rendszámú Ford
Transit mikrobusz szaladt bele az előtte körülbelül negyven km/h sebességgel haladó
teherautóba. A kisbusz eddig ismeretlen okok miatt lángra lobbant, a benne ülő két
utas életét vesztette. A rendőrségi beszámoló szerint a balesetet valószínűleg a
sofőr elalvása okozta.
Az M0-ás autópályát azzal a céllal kezdték el építeni, hogy létrehozzanak egy a fővárost
megkerülő – a budapesti utakat egyben tehermentesítő –, az M1-es, M7-es és M3-as
autópályákat is érintő körgyűrűt. A körgyűr? első szakasza 1989-ben készült
el, a második szakaszt pedig az 1994-es választási kampány részeként – ökörsütéssel
és lovas kocsis felvonulással egybekötött ünnepléssel – adták át a forgalomnak,
félkészen.
1995 után a gyakori megfordulásos balesetek miatt helyeztek el az úton betonfalakat a
szembehaladó sávok közé, megakadályozva a megfordulást azokon a helyeken, ahol ezek
a leggyakoribbak voltak. A betonelemek miatt azonban leszűkült a sáv, így forgalomkorlátozást
is be kellett vezetni. "Az út üzemeltetését jelentősen nehezíti a megnövekedett
forgalom, a balesetek oka mégsem műszaki jelleg? problémákban keresendő, hanem a
gyorshajtásban" – nyilatkozta a Heteknek dr. Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya
Rt. kapcsolatigazgatója. Egy az Állami Közúti Műszaki és Információs Közhasznú Társaság
számára végzett tanulmány szintén a fenti állítást támasztja alá: a tanulmány készítői
folyamatos videofelvételt készítettek a pálya teljes szakaszán. Egy óra alatt számos
erőszakos előzést és besorolást figyeltek meg – azokon a szakaszokon, amelyen
sebességkorlátozás volt –, ezek közül hatot minősítettek agresszívnek.
Szilágyi Tibor alezredes, az ORFK Autópálya és Koordinációs alosztályának vezetője
szerint fontos lenne egy központi vezérlés? autópálya-rendőrség létrehozása, így
biztosítani lehetne a folyamatos rendőri jelenlétet, mivel jelenleg a pálya mentén
található települések rendőrei járőröznek az adott szakaszon. Szilágyi Tibor
lapunknak elmondta, hogy közvetlenül a motoros baleset után kezdett el a rendőrség
egy közlekedésbiztonsági akciót az M0-áson. Az akció végét követően, a rendőrség
levonulása után következett be a tragikus kisbuszbaleset, amelyben hatan haltak meg. Az
alezredes szerint nagyon rossz Magyarországon a vezetési morál, az autósok túlnyomó
része túlbecsüli saját képességeit és az út teljesítőképességét. Ennek
megakadályozásában segítene az autópálya-rendőrség. Az alezredes elmondta, hogy az
autópálya-rendőrség létrehozására elsődlegesen miniszteri döntés kell, ezek után
az ORFK alakítaná ki magát a szervezetet. "Ez az idén már nem fog megvalósulni, de
nagy valószínűséggel jövő januártól kísérleti jelleggel létre fogják hozni az
M1-es autópályán" – tette hozzá Szilágyi.