Orbán Viktor Szombathelyen. Körúton vidéken és a médiában Fotó: MTI
Az elmúlt napokban sorra látogatja a tévéműsorokat és a szerkesztőségeket Orbán Viktor volt miniszterelnök, és sorra adja az interjúkat. Egy bulvárújságot pedig a lakásába is "beengedett". Ráadásul a politikus meglepően konfliktuskerülően és nyájasan viselkedik a sajtóval. Emlékezetes, hogy 2002-ben, a kampány évében a politikus tanácsadói nagy erőfeszítéseket tettek, hogy az – általuk a politikai ellenfél lejárató kampányának tulajdonított – erőszakos Orbán-kép helyére a közvetlen, "hétköznapi" ember képe kerüljön. A Fidesz stratégái az év elején kezdtek a tervezéshez. Fontos célként határozták meg, hogy Orbán Viktort ne konfrontatív személyiségként, hanem pártok felett álló, a nemzeti összefogást is jelképező miniszterelnökként mutassák be. Ennek érdekében például a kampány során az első fordulóig – előre megfogadva – Orbán Viktor egyetlenegyszer sem mondta ki a rivális párt és jelölt nevét. Kampánytanácsadói szerint azt az agresszív imidzset, amelyet az ellenfelei rajzoltak róla, csak azzal lehet semlegesíteni, ha két lábon járó emberként, a maga 173 centiméteres nagyságával mutatják be.
(Kampányok éve Hetek, 2003. január 5.)
Ennek érdekében nagy erőfeszítéseket tettek, hogy a vidéki útjai során az exminiszterelnököt kísérő stáb – biztonságisok, tanácsadók – és a helyi, általában szervilis hatóságok ne villogó rendőrkonvojban és szigorú tekintet? kommandósok, fontoskodó pártapparatcsikok tucatjaiban öltsenek testet.
Év elején azt is eldöntötték, hogy igyekeznek balról is szavazatokat begyűjteni. E célból "találták" ki Pokorni Zoltánt, aki a kormányzás addigi időszakában még "nem kopott el", komolyabb konfliktusba sem az oktatáspolitikában, sem egyetlen társadalmi réteggel nem került. A párt imidzsét mindenképpen mérsékeltre kívánták faragni. (Ezt a képet rontotta később a Kövér László alelnöknek tulajdonított köteles beszéd és az emiatt kirobbant botrány, tüntetés a Lendvay utcai Fidesz-székház előtt.)
Az elmúlt hetekben Orbán Viktor újabb offenzívába kezdett. Ágh Attila politológus szerint Orbán Viktor érzékeli, hogy a szövetségi gyűlésen elmondott beszédével nem sikerült ezt a célját maradéktalanul megvalósítani, ezért újabb eszközöket vet be céljai megvalósításának érdekében. Az általa adott interjúk azt szolgálják, hogy a hivatalos, május 9-ei kampánykezdésre ő és pártja irányítsa újra a politikai közbeszédet. Orbán Viktor személyisége egyébként is alkalmas arra, hogy programozzák, ő egy jól programozható, felvett szerepét jól játszó politikus – véli Ágh Attila. Ez egész pályafutásán jól érzékelhető, gondoljunk csak a miniszterelnöki vitákra, amikor újabb és újabb forgatókönyvek által azidáig ismeretlen arcát mutatta meg. Egy esetleges hatalomba való visszakerüléssel félő, hogy ez a programozhatóság újfent eltűnne, és még az előző időszaknál is "rosszabb" karakter jellemezné – figyelmeztet a szakember. Mára ugyanis a tisztelőknek és híveknek egy olyan kompakt köre alakult ki, amely miatt Orbán Viktor ebben a helyzetben könnyen politikai "ikonná" válna.
Fritz Tamás politikai elemző véleménye szerint egyszerűen arról van szó, hogy Orbán Viktor tanult a múlt hibáiból. A 2002-es kampány stratégiai hibáit nem akarják újra elkövetni, amikor számos újság interjúkérését visszautasították. Szinte napra pontosan két év kellett ehhez a tanuláshoz. "Bármilyen hihetetlen, de a Fidesz a 2002-es választásokon még nem teljesen értette, mi a média jelentősége egy választási kampányban, ezért szarvashibákat követett el annak során. Gondoljunk csak arra a visszahúzódó, a sajtót szinte ellenségként kezelő magatartásra, ami bizony nagy hatással volt a választások végeredményére" – emlékeztet a politológus.
Talán Schmitt Pál volt egyedül az, aki az elmúlt két évben ezen a területen mint modern, európai politikus szerepelt, mára azonban bebizonyosodott a teljes pártvezetés számára, hogy ezt a menekülő, elutasító álláspontot meg kell változtatni a sajtóval szemben – folytatta a politológus. Orbán Viktornak személyesen is sikerült feldolgoznia a kudarcot, és most modern, új szemlélettel közelíti meg a médiát. A defenzívából offenzívába megy át a párt vezérkara, ennek a gerincét alkotja a miniszterelnöki interjúk sorozata – összegzi véleményét Fritz Tamás.
Lakner Zoltán számára igazi meglepetésként szolgált, hogy egy internetes újságnak is adott interjút Orbán Viktor. "Sikerült felmérni talán azt, hogy a Magyar Nemzet – Magyar Demokrata – Heti Válasz háromszögben mozogva csak egy meghatározott közösséghez jutnak el a szavai, de ennek a közönségnek a meggyőzésére már semmilyen szükség nincs" – véli Lakner Zoltán. Más választói csoportok eléréséhez feltétlen szükség volt a más sajtóorgánumok felé való nyitásra. Véleménye szerint azért nem került sor erre korábban, mert a választási kudarc után a saját tábor egyben tartása volt az elsődleges cél. Ez a feladat mára lezárult, a célcsoport most már a bizonytalanok egyre növekvő tábora. Egyébként, ha valaki egy ország miniszterelnöke akar lenni, pláne úgy, hogy már volt az, de elveszítette a pozícióját, akkor ez a normális magatartás. Nem lehetnek olyan választói rétegek, akiket nem szólít meg.
A mondanivaló tekintetében egyfajta populista spirál jellemzi az üzeneteket, de ezek semmivel sem populistábbak, mint Medgyessy Péter közjogi javaslatai. Ez egyébként egy nagyon rossz kör, amit nagyon nehéz lenne meghatározni, hogy ki kezdett el, és inkább a befejezésében kellene valakinek maradandó érdemeket szerezni – vélte Lakner Zoltán.