hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Mézesmadzag jobbról-balról
Döcögős EP-kampány

2004. 04. 26.
Bár a közvélemény-kutatások egy kivétellel továbbra is biztos előnyt mérnek a kormányoldallal szemben, választási szakértők úgy érzik, hogy változtatni kellene, mert a jelenlegi trend folytatása sokkal inkább kedvez az uniópárti táborral rendelkező szocialistáknak. Orbán ezért próbálja elcsábítani az általuk eddig semmibe vett fővárosiakat, és urnához hívni a tavalyi referendumon az unió ellen voksolókat, Kövér László pedig a radikálisokat próbálná mozgósítani.

Láthatóan tudatosan rájátszik az MSZP arra, hogy a Fidesz a történelmi egyházak segítségével próbált kampányolni, míg ma már inkább elszakadni próbál a témától. Az sem titok, hogy a Fidesz belpolitikai kulcskérdésként, a kormány elleni bizalmi szavazásként kezeli a június 13-ai voksolást, amely szerintük meghatározza majd a 2006-os országgyűlési választások kimenetelét. Egyes információink szerint Orbán Viktor ezért időzítette vatikáni kitüntetését a kampány idejére, azt a látszatot próbálván kelteni, hogy a Szentszék az egységes polgári, konzervatív Magyarországot támogatja.

A volt miniszterelnök abortuszellenes kijelentését és a Fidesz reagálását Kósáné Kovács Magda lapunkban megfogalmazott véleményére azonban korántsem fogadta egyöntet? elismerés a választók részéről. Ezt a szocialisták akarják kihasználni, azzal hogy folyamatosan napirenden próbálják tartani az ügyet. Lendvai Ildikó szocialista frakcióvezető úgy véli, hogy a Fidesz az egyházzal és az abortusszal kapcsolatos kérdésekben tett némasági fogadalmat, míg az uniós csatlakozás kapcsán egyszerűen nem egyértelm? a párt álláspontja. Az előbbi kérdésben pontosak az információi: a Fidesz ügyvezetése nem egészen két héttel ezelőtt döntött úgy, hogy nem viszik tovább "a vatikáni vonalat", lapértesülések szerint megtiltották például politikusaik nyilatkozatait ez ügyben.

Az Európai Unió kérdésében tudatos munkamegosztás látszik a Fideszben: míg Schmitt Pál örömünnepnek nevezte a csatlakozás napját, Orbán egy lakossági fórumon azonosította a polgári tábort és az euroszkeptikusokat. ("Abban bíznak, hogy mi otthon fogunk maradni. Aki az unióval szemben ellenérzésekkel viseltetik, majd nem jön el választani" – mondta a múlt héten, Gazdagréten.)

Nem tűnik sikeresnek Ron Werber démonizálása sem (az izraeli kampánytanácsadót még a mértéktartónak ismert Schmitt is eltávolította volna az országból, ami a holokauszt emléknapján ízléstelennek tűnhetett), ráadásul a szocialisták biztosan számíthattak Kövér László segítségére. Ezúttal Pécsett beszélt arról az Orbán-kormányban a polgári
titkosszolgálatokért miniszterként felelős politikus, hogy egy vagy több külföldi titkosszolgálat mozgatja a Medgyessy-kormányt, mert "indokolhat-e ilyen mérték? rombolást, kártételt a dilettantizmus, a hozzá nem értés vagy a bosszú"? 

Még nagyobb baj a Fidesz számára, hogy kudarcnak tűnik a legfőbb kampányfegyvernek szánt "nemzeti" petíció. Több fideszes
– bár nem elsővonalbeli – politikus megerősítette lapunknak, hogy nem a kellő számban gyűlnek az aláírások, kétséges, hogy egyáltalán sikerül-e összegyűjteni belőlük egymilliót (egyelőre negyedmilliónál járnak, ám a hitelességük kétséges, mert a Fidesz honlapján korlátlanul lehet szavazni). Ennek fő oka, hogy a Fidesz a direkt marketingre épülő modern kampánystratégiát korszerűtlen, kevéssé hatékony eszközökkel próbálja megvalósítani. Azaz külső cégeket alkalmaz a kopogtatócédulák és aláírások gyűjtésére, illetve a szórólapozásra, míg a szocialisták profi kampányteamet használnak erre, akik elkötelezettségük miatt sokkal meggyőzőbbek tudnak lenni. 

A petíció ráadásul nem teljesen alkalmas a Fidesz szavazótáborának mozgósítására, mivel a javaslatok – a költségvetés módosítása öt témában – nem kötődnek az uniós választásokhoz. Az ellenzéki párt ráadásul duplán csapdába került: csak akkor tudja megnyerni a választást, ha azt belpolitikai kérdéssé teszi, ugyanakkor a nagyarányú mozgósítással növelik majd a szocialista szavazók aktivitását is. 

Mindkét nagy párt már elindította, de igazán csak májusban pörgeti fel utcai kampányát mintegy hathetes direkt marketingre, amelyben a tömegmédiának csak kiegészítő szerepet szánnak. A kapkodást jól jelzi, hogy a Fidesz előbb lemondott a budapestiek mozgósításáról, ám a bázisának jó részét kitevő, az EU-ról tavaly lebeszélt vidéki, zömmel agrárius népesség nehezen "lökhető el" az urnákhoz, mivel a Fidesz nem rendelkezik fölöttük médiakontrollal, a városi euroszkeptikusokra pedig a Jobbik ellenkampánya hat. Orbán ma már arról beszél, hogy "adósa Budapestnek", és létre kell hozni egy "fővárosi életérzést". 

Az MSZP kampányát segítik a kormányzati intézkedések is. Az eszközök egyelőre egyszerre tűnnek hatásosnak és kifogásolhatatlannak: matricássá tették az M5-ös autópályát, azóta letették a folytatás alapkövét, a kormány félévre befagyasztotta a gyógyszerárakat – kihúzva a szőnyeget a petíció egy követelése alól –, illetve képviselői indítványra a kormánypárti többség megszavazta az 53. heti nyugdíj fél évvel hamarabbi kifizetését is.

Egyelőre csak egyetlen nyerő ötlet lehet a Fidesz tarsolyában, amivel megfordíthatja a számára jelenleg negatív trendet: választási szakértők szerint, ha az MSZP vagy a kormány nem hibázik nagyot, Orbánék csak akkor érhetik el a számukra egyszerre kívánatos és szükséges legalább 13 mandátumos eredményt, ha beemelik a kampányba az iraki kérdést. Erre a szándékra utalhatnak az elmúlt napok ellenzéki nyilatkozatai, melyekben a korábbi véleményükkel szemben már szolgainak nevezték a mezopotámiai magyar jelenlétet, ám még nem követelték a zászlóalj azonnali kivonását. A helyzetüket azonban nehezíti, hogy egyszer már váltottak kampánystratégiát, miközben az összes szakértő a "keep the message"-elv (ragaszkodj az eredeti üzenethez) betartására figyelmeztet. Medgyessy közjogi javaslatai miatt azonban a február 11-ei Orbán-féle országértékelő beszédtől ("rendezni végre közös dolgainkat") a március 27-ei szövetségi gyűlésig jutottak (Munka, Otthon, Biztonság), így – ha megint váltanának – csak összezavarnák választóikat.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!