MSZP-aktivisták szórólapoznak. Házhoz jönnek Fotó: MTI
"Törvény büntesse-e azt a céget, amely a határozott jelzés ellenére bedobja szórólapját a postaládákba?" – kérdezte sms-kampánya során a kormány a lakosságtól. Furcsa módon azonban éppen a politika az, amely az elmúlt években egyre intenzívebben bombázza hirdetésekkel az otthonokat. Az állampolgároknak ugyan lehetőségük nyílik arra, hogy letiltsák a gazdasági szórólapok, reklámanyagok elhelyezését postaládájukban, a politikai hirdetésekre azonban semmilyen ez irányú korlátozás nem vonatkozik.
"Szigorú szabályok helyett érdemes a választói bölcsességre bízni ezt a kérdést, mivel a túlzásba vitt kampányolás amúgy is visszaüt" – vélekedett a Heteknek Török Gábor. A politológus egyetért azzal, hogy a politikai hirdetések ne legyenek privilegizált helyzetben a többi reklámtevékenységekhez képest, ugyanakkor nem látja szükségét szigorú törvényi szabályozásnak.
"Nyilvánvaló, hogy a politikai marketing jelentős változáson ment keresztül a rendszerváltás óta, de ennek célja mindig is a választók bizalmának megszerzése lesz. Ebből kifolyólag érdemes a lakosságot felnőttként kezelni, nem szükséges körülbástyázni őket" – véli Török Gábor.
Hollandiában egy olyan párt, amely telefonon hívogatja az ország lakosságát, valószínűleg a parlamentbe se kerülne be, mivel a holland lakosság mélyen megveti az efféle kampánymódszereket, míg Franciaországban törvény korlátozza a politikai marketing tevékenységet – mondta lapunknak egy adatvédő.
A vita a kontinens több államában is folyik, így az európai ombudsmanok múlt heti montreux-i konferenciáján is napirendre került a politikai kommunikáció kérdése. "A jelenlevők egyhangúlag fogadtak el egy határozatot, amelyben a politikai reklámtevékenységgel kapcsolatos alapelveket állapítottak meg" – tájékoztatta a Heteket Péterfalvi Attila ombudsman, aki maga is felszólalt a találkozón. A határozat megszületése nyomán az adatvédelmi biztos hamarosan ajánlást tesz közzé, melyben többek között olyan elveket hangsúlyoz, mint a törvényes adatgyűjtés, a biztonságos adattárolás, és a hozzájárulás elve. Török Gáborral ellentétben Péterfalvi szükségesnek tartja a politikai marketing törvényi szabályozását.