Gyurcsány Ferenc miniszterelnök bizalmi szavazást kért maga ellen a
parlamentben. Mi történik, ha a többség nem biztosítja támogatásáról?
– Le kell mondania. A kormány mint olyan megszűnik, és a köztársasági elnök
joga, hogy negyven napon belül javaslatot tegyen az új miniszterelnök
személyére.
Mindegy, hogy milyen pártállású személyt választ?
– Teljesen mindegy.
Nincs a szocialistáknak kvázi „elővásárlási” joguk?
– A köztársasági elnök tanácskozik a pártokkal, és ennek eredményeként
köteles azt megjelölni, akiről úgy gondolhatja a konzultáció alapján, hogy a
legnagyobb eséllyel indul a posztért. Miután az MSZP és az SZDSZ adja a
legnagyobb tömböt a parlamentben, valószínűleg a miniszterelnök is olyan kell
legyen, aki ennek a pártcsoportnak a köreiből kerül ki, még ha esetleg ő maga
nem is párttag.
Mi van akkor, ha Sólyom elnök úr javasoltját nem választják meg?
– A szabály az, hogy ha nem találtatik megfelelő ember, akkor új
választásokat kell kiírni.
Ennek van határideje?
– Innentől kezdve ugyanazzal a határidővel történik minden, mint a rendes
választások esetében. A parlament feloszlik, és jön egy közel három hónapos
időszak, amíg az új választásokra előkészülnek, majd lebonyolítják azt.
Ha a pénteki bizalmi szavazás eredménye Gyurcsány Ferenc pozícióját erősíti
meg, akkor milyen lehetőségei maradnak az ellenzéknek követeléseik
érvényesítésére?
– Alkotmányos eszköz nem marad a kezükben, tehát jogi lehetőségeik
nincsenek.
A konstruktív bizalmatlansági indítvány már nem jöhet szóba?
– Dehogynem, csak ahhoz a képviselők egyötödének indítványoznia kell ezt, és
össze kell szedniük a saját képviselőiken kívül a többi párt képviselőiből is
még annyit, hogy eggyel többen nyomjanak azonos gombot, mint az összes
parlamenti mandátum fele. Ezt tehát akkor érdemes forszírozni, ha biztosan
tudják, hogy a kormánypártok soraiból is majd átszavaznak.
Ebben az esetben le kell mondania a miniszterelnöknek?
– Nem. Konstruktív bizalmatlanság esetén automatikusan az a személy lesz a
miniszterelnök, akit indítványban a képviselők egyötöde megjelölt. Ő alakít új
kormányt, és meneszti a régit.
Felmerülhet megoldásként, hogy a parlament feloszlatja önmagát?
– Van rá lehetőség, de semmi sem indokolja, hiszen ez politikai kataklizmák
esetén jelenthet kiutat, amikor az országgyűlés működésképtelenné válik. Bármely
képviselő javasolhatja azzal a céllal, hogy új választások kiírását csikarja ki
a köztársasági elnökből. Ilyenkor az új kormány hivatalba lépéséig a régi
kormány dirigál.
Az alkotmányos berendezkedés szempontjából mekkora létjogosultsága van a
Fidesz által javasolt szakértői kormánynak?
– Jogilag nem létező ötlet a szakértői kormány. Esetében összemosódik a jog
és a nem jogi szóhasználat. Szakértő kormány feje nem jogi értelemben az lehet,
aki nem egy párt megbízásából lesz miniszterelnök és alakít kormányt, hanem a
két politikai oldal egy esetleges egyeztetése eredményeként kap megbízatást
bizonyos feltételek mellett.
Ezt a személyt is a köztársasági elnök úr javasolja?
– Természetesen. Sólyom László megtanácskozza a pártok vezetőivel, hogy kit
javasolnak, és ezt követően ő tesz javaslatot formálisan az országgyűlés felé,
majd a képviselők meg- vagy leszavazzák.
Van olyan, akár alkotmányos, akár alkotmányellenes megoldás a kialakult
helyzet kezelésére, amelyet az Európai Unió már nem nézne ölbe tett kézzel?
– Az unió nem felettes szerve a magyar belpolitikának. Legfeljebb azt
mondja: nem adok nektek több pénzt, mert úgy látom, nincs értelme. És ennek
persze sok káros következménye lehet. De semmiképpen sem próbál meg rendet
tenni.
„Keveset enni, sokat mozogni, nem nézni tükörbe” – beszélgetés a ma százkét éves Keleti Ágnes olimpikonnal
Az ötszörös olimpiai bajnok elképesztő életútja »
Tényleg egy tengerparti városban lakott Jézus?
Grüll Tibor írása »
A felavatás ünnepe: Öt testvér, akik hittek Izrael jövőjében
Hack Márta írása »