Az év első két hónapjában leginkább Tarlós István vállát nyomja a Fidesz
népszavazási kampányának a dübörögtetése. A Fidesz vezetői – hasonlóan az MSZP
vezéreihez – többnapos elnökségi ülésen vitatták meg, hogy milyen stratégiát
kövessenek az év legnagyobb – és az ellenzéki párt által kormánybuktatónak szánt
– politikai eseménye során.
Úgy tudjuk, a háromnapos siófoki mítingen az a döntés született, hogy háttérbe
húzzák a kezdeményezés politikai jellegét, és leginkább a civilekre bízzák a
kormány „megdöntését”. A Fidesz-stratégia alapvetését egyébként alátámasztják a
közvélemény-kutatási adatok is.
A Marketing Centrum legfrissebb mérése szerint 2,4 millió szavazó igent mondana
a Fidesz népszavazási kérdésére. Ez azt jelenti, hogy – ha az MSZP „hideg
kampányával” nem tud a hangulaton változtatni – az Orbán Viktor által kitalált
akció simán érvényes és eredményes lesz.
Az Orbán-dilemma
A Hírszerző internetes portál értesülése szerint ettől függetlenül nem bízzák
a véletlenre és a spontán folyamatokra az ellenzék vezérei a népszavazást. A jó
hálózatszervezőnek és kiváló kapcsolatteremtőnek tartott Kubatov Gábor
pártigazgatónak (aki a 2006-os választáson ugyanezzel a feladattal tűnt fel)
kell megszerveznie a Fidesz táborának mozgósítását, az önkormányzati
választásokon Budapesten jól teljesítő Tarlós István feladata pedig a
bizonytalanok és a szocialistákból kiábrándultak „behúzása” lesz.
A lap értesülése szerint a kampány első szakaszában nem számíthatunk
plakáterdőre és heves médiakampányra a Fidesz részéről. Mint korábban írtuk is,
Tarlós személyesen jelezte Orbán Viktornak, hogy a szociális válság hangoztatása
közepette nem tartaná stílszerűnek, ha óriásplakát-erdő és „csillivilli”
tévéreklámok alkalmazásával mozgósítanák a támogatóikat. Igaz, ez nem volt nagy
bátorság a részéről, hiszen erről maga Orbán Viktor is beszélt már a
nyilvánosság előtt.
A kampány legkényesebb pontjának Orbán Viktor szerepeltetését tartják. A
jobboldali szavazók körében ő az egyik legnépszerűbb politikus, a kampányban
való részvétele a saját tábor mozgósítása szempontjából elengedhetetlen. Ám a
Fideszben attól tartanak, hogy ha Orbán túlzott aktivitást mutat, akkor lehet,
hogy a ma még passzív, a kormányból kiábrándult, de személye iránt
ellenérzésekkel bíró rétegeket is az urnákhoz csábítja, méghozzá az MSZP
mellett.
„Nagyon ügyesen kell kicentiznünk, hogy Viktor mikor, hányszor és milyen
mélységben lép be a kampányba, nehogy az MSZP az általuk és újságjaik által az
évek során mesterségesen kialakított Orbán-fóbiát használja újra a mozgósítása
»eszközéül« – magyarázta a Heteknek egy országgyűlési képviselő a dilemmáikat.
Szerinte egyébként egyre kisebb az esélye, hogy ez a szocialisták által évekig
használt fegyver (értsd Orbán Viktorral való riogatás) hat az emberekre.
„A kormány katasztrofális teljesítménye, az elmúlt hónapok botrányai a
Zuschlag-ügytől a miniszterek zavaros adóbotrányáig, a MEH-es kamutanulmányoktól
a 200 ezer forintos postásbicikliig már olyan közutálatot váltott ki, ahonnét
nincs visszaút” – indokolta optimizmusát a Fidesz kampányát jól ismerő
informátorunk.