Fotó: Vörös Szilárd
A Főpolgármesteri Kabinet hétfői ülése után Nyáry Krisztián a Főpolgármesteri
Hivatal kommunikációs igazgatója ismételten rögzítette: a 4-es metró megtérülési
mutatói miatt elengedhetetlen a Fővám téri megálló megépítése. Nyáry szerint
február előtt nem fejeződnek be a tárgyalások a Hídépítő Zrt.-vel, amely eleve
késve kezdte a munkálatokat, és monopolhelyzetével élve – a 140. héttől ketyegő
napi 12,6 millió forintos kötbér ellenére – nem kapkodja el a megvalósítást.
„A BKV Zrt. szakemberei szakmai és nem politikai tárgyalásokon vesznek részt,
melyek célja továbbra is az, hogy megegyezés szülessen arról, milyen műszaki és
jogi eszközökkel lehet elhárítani az állomásépítés csúszásából fakadó
problémákat úgy, hogy a teljes beruházás véghatárideje tartható legyen és a
beruházás ne kerüljön többe az eredetileg tervezettnél” – tudtuk meg a DBR
sajtóreferensétől. Pető Szabolcs szerint a tárgyalások egyik lehetséges jogi
kimenetele a szerződésbontás, ennek során a felek célja olyan közös megoldás
előkészítése, amely nem hátráltatja a Fővám téri munkavégzést, és leállás nélkül
is lehetővé teszi a munkaterület átadását egy esetleges új kivitelező részére.
Fontos tudni, hogy a Hídépítő Zrt. még ebben az esetben is a metróépítés
kivitelezője maradna, hiszen a cég emellett két további állomás építését végzi
szerződésszerűen.
Szerettük volna megismerni Becker Lászlónak, a 4-es metró főpolgármesteri
biztosának álláspontját is, de a sajtóosztály illetékese úgy érezte, szó szerint
tudja, amit Becker úr mondott volna, nevezetesen, hogy: „ragaszkodnak a Fővám
téri megálló megépítéséhez, valamint ahhoz, hogy nem veszélyeztethető a
véghatáridő, és nem lehet drágább a metró építése”. Érvelésükben az is szerepel,
hogy az uniós pályázat a jelenlegi tervek alapján készül.
Az uniós pályázati pénz miatt aggódik Vitézy Dávid is, aki nem érti, hogyan
akarunk támogatást nyerni a projekthez, ha még azt sem tudjuk, hol fog megállni
a metró. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője úgy érzi,
sajnos megint a politika győz a szakmai érvek fölött. A már említett Nyáry
Krisztiántól tudható az is, hogy a főváros december 21-én kapta meg a Nemzeti
Fejlesztési Ügynökségtől a 4-es metró európai uniós támogatásához szükséges
pályázati kiírást, melyről a Fővárosi Közgyűlés dönt majd. A rendelkezésre álló
keretösszeg a júniusi kormánydöntésnek megfelelően 272,9 milliárd forint,
amelynek 85 százalékát a Kohéziós Alap, 15 százalékát pedig a hazai központi
költségvetés forrásai teszik ki.
A 4-es metró tavalyi krónikája már sejtetni engedte, hogy nemcsak az
adóforintok, hanem fejek is gurulni fognak, ha a projekt főszereplői tovább
folytatják küzdelmüket az idővel, a pénzzel és persze egymással. Az idő
előrehaladtával egyre világosabbá vált, hogy a főváros szempontjából sok helyen
előnytelen metrószerződések fölött bábáskodó Gulyás László ajtaján kell
kopogtatni a beruházás körüli zavarok miatt. A DBR Metró Projekt Igazgatóságot
tíz évig irányító, de tavaly lefokozott korábbi metróbiztos a héten végképp
elvérzett, bár 12 millió forintos végkielégítéssel a számláján, ő talán máshogy
éli meg a helyzetet. A Fővárosi Közgyűlés által 1997-ben a 4-es metró projekt
előkészítésére és lebonyolításának koordinálására létrehozott szervezet
igazgatója közös megegyezéssel távozott posztjáról.
„Nem elegáns, illetlen dolog, hogy a város irányításáért politikai felelősséget
viselő fővárosi képviselők csak a BKV keddi közleményéből értesültek arról: a
DBR Metró Projekt Igazgatóság helyettes vezetője január 2-a óta felmondását
tölti” – közölte Lakos Imre, a Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési
Bizottságának szabad demokrata elnöke.
A VEKE szóvivője szerint is a Gulyás-érában kötött szerződésekkel van a baj, de
nem ő az elsődleges felelős, hanem a főváros és BKV vezetői, akik olyan
szerződésekhez adták a nevüket, amelyek nem biztosítják az adófizetők jogos
érdekeinek érvényesülését még egy kivitelezővel szemben sem. Már most látszik,
hogy fővárosi vagyont kell értékesíteni ahhoz, hogy a városvezetés ne
szégyenüljön meg a projekt bebukása miatt – állítja Vitézy, és hozzáteszi:
átgondolatlanságot tükröz, hogy minden más közlekedésfejlesztést megbénít a
metróépítés, miközben a napi üzemeltetést is folyamatosan veszélyezteti a fél
pesti belváros lezárása. „Meg kell nézni, hogy mi okoz nagyobb kárt: folytatni,
vagy abbahagyni” – mondja a szóvivő, aki most is amellett tör lándzsát, hogy
semmilyen szakmai indok nem támasztja alá a főváros görcsös ragaszkodását a
Fővám téri megállóhoz, hiszen elhagyásával sem sérül annyira a műszaki tartalom,
hogy emiatt érdemes legyen bevállalni a többletköltségeket.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »