A hátsó ülésen utazó két barát, András és Gábor a helyszínen életüket
vesztették. Mindketten a Szolnoki Műszaki Szakközép- és Szakiskola 10. c
osztályába jártak. A sofőr 17 éves volt, szeptember végén szerezte meg
jogosítványát. A fent leírt tragédia csak egy az elmúlt hetekben történt halálos
kimenetelű közlekedési balesetek közül. Szintén múlt héten vesztette életét egy
20 éves sofőr mögött ülő hasonló korú lány Pécsett, amikor öten ültek egy
négyszemélyes autóban, és egy kamionnal karamboloztak. Három héttel ezelőtt egy
17 éves, jogosítvány nélkül vezető fiatal okozott halálos balesetet. Akkor egy
18 éves lány és egy 11 éves fiú vesztette életét. 2006-ban közel 21 ezer
személyi sérüléses baleset történt az országban, ennek több mint 20 százalékát
18–24 éves gépjárművezetők okozták. Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság
program kormánybiztosa emiatt tovább szigorítaná a jogosítványhoz jutás
feltételeit, és a motorosokhoz hasonlóan bevezetné, hogy a kezdő sofőrök nem
vezethetnek nagy teljesítményű autókat. Kondorosi úgy véli, pszichológiai
vizsgálattal lehetne kiszűrni a jelentkezők közül a túl agresszív
sofőrjelölteket, s be kellene vezetni a próbajogosítványt, amellyel külföldre
csak felnőtt kísérővel közlekedhetne a fiatal autós. Ez, mondja a kormánybiztos,
több uniós tagállamban bevett szokás. A próbajogosítvány tulajdonosa – bizonyos
idő vagy megtett kilométer után – csak akkor kaphatna végleges jogosítványt, ha
próbaidősként nem követett el semmiféle szabálysértést, ellenkező esetben újra
vizsgáznia kellene. A szolnoki eset kapcsán a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei
Rendőr-főkapitányság sajtóreferense a Heteknek részletezte a baleset
körülményeit, majd hangsúlyozta, hogy nem gyorsulási versenyről volt szó. Szabó
Zita főhadnagy elmondta, hogy az ilyen alkalmi versenyeket nem lehet kiszűrni,
de a rendőrség tudomására jutott illegális gyorsulási versenyeket az utóbbi
időkben mindig megakadályozták. Hozzátette, hogy személy szerint nem ért egyet
azzal, hogy kiskorúak vezethessenek, hiszen ezek a balesetek is azt bizonyítják,
hogy sokszor felelőtlenek és rutintalanok. Szerinte egyrészről meg kellene
emelni a jogosítványhoz jutás alsó korhatárát, másrészről átfogó módosításra
lenne szükség, ezért megyei szinten is teljesen egyetértenek a szigorítására
vonatkozó javaslattal. Azzal az oktatók és az illetékes minisztérium is egyetért,
hogy mindenképp változásra van szükség, hiszen a 17-18 évesek közel fele
megbukik elméletből, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság adatai szerint a forgalmi
vizsgákon is 46 százalék körül van a bukási arány.