„Tavaly áprilisban, amikor kineveztek, sokan két fillért sem tettek volna arra, hogy ez a megegyezés létrejön" - érzékeltette a hétfőn Ankarában aláírt államközi szerződés tető alá hozásának nehézségeit Bayer Mihály. A Törökországból, a török-grúziai, illetve a török-iráni határról induló, és Bulgárián, Románián, valamint Magyarországon áthaladva az ausztriai Baumgartennél végződő csővezetéket az érintett országok, valamint Németország nemzeti olajtársaságai által alapított konzorcium (Nabucco Gas Pipeline International GmbH) üzleti alapon tervezi megépíteni. Eddig azonban számos megválaszolatlan kérdés lógott a levegőben azzal kapcsolatban, hogy miből finanszírozzák a 2008-as árakon számolva 7,9 milliárd euróba kerülő beruházást, illetve, hogy honnan töltik meg földgázzal, ha elkészül. Ezenkívül Törökország sem állt teljes mellszélességgel az ügy mögött. Bayer Mihály szerint a vonakodás hátterében az állt, hogy a törökök inkább maguk kereskedtek volna a kaukázusi térségben hozzáférhető készletekkel. A helyzet megváltozását az segítette elő, hogy a forrásországok nem akarták kiengedni a kezükből a kereskedést. Eközben a törökök viszont kedvező ajánlatot kaptak a Nabucco tranzitdíjaira vonatkozóan (ebből évi 400-450 millió eurót remélhetnek).
„A másik nagy lökést az ügynek az év eleji budapesti Nabucco-konferencia adta. Az Európai Beruházási Bank (EIB) és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) illetékesei akkor úgy nyilatkoztak, hajlandóak beszállni a finanszírozásba. Az azerbajdzsáni elnök pedig kijelentette, hogy készek 8 ezer milliárd köbméternyi gázt eladni a konzorciumnak" - mondta Bayer. Hozzátette: azóta a helyzet tovább javult, hiszen a türkmén elnök szintén bejelentette: lehet velük tárgyalni a Nabucco-projekt támogatásáról. Ezenkívül az OMV és a MOL is részesedést szerzett egy iraki földgázkitermelésben érdekelt cégben. (Törökország részéről egyébként igényként merült fel, hogy Oroszország és Irán számára is biztosítsanak lehetőséget a gázvezeték használatára. A Nabuccót politikailag támogató USA az előbbit támogatná, utóbbit viszont ellenezné.)
Bayer Mihály elmondta: az aláírással sikerült megteremteni a gázszállítás - minden résztvevő országra vonatkozó - egyenlő jogi feltételeit. Ez a megegyezés azért is fontos, mert lehetővé tette, hogy konkrét tárgyalásokra kerüljön sor a konzorcium és a bankok, illetve a forrásországok között. Az utazó nagykövet szerint a csővezeték 2014-re készülhet el, de ezt, mivel üzleti beruházásról van szó, még több minden - a finanszírozás és a beszerzés részletkérdései, illetve a kereslet alakulása is - módosíthatja.