Közügyek Fogyasztói címmel rendezett előadás-sorozatot a Magyar Fogyasztói Platform. A szervezők azért döntöttek a téma feldolgozása mellett, mert úgy vélik, hogy az állam polgárai egyben a közügyek fogyasztói is, akik szavazataikkal vásárolják meg a „terméket”.
A szervezők képességeit dicséri, hogy sikerült egy asztalhoz ültetni Kubatov Gábor (Fidesz), Szigetvári Viktor (MSZP) és Somogyi Zoltán (MDF) kampányfőnököket, akiket Baló György próbált több-kevesebb sikerrel az eredeti témánál – kampánystratégiák változásának vizsgálata – tartani.
A felütést Braun Róbert egykori kommunikációért felelős államtitkár fogalmazta meg. Szerinte a modern politika világában az egyes pártok a fogyasztók számára különböző márkákként jelennek meg, ám a hazai versenyzők törzsi alapokon szerveződnek, vérségi és etnikai viszonyokra épülve, az együttműködés teljes hiányában. Somogyi Zoltán szerint túlzás lenne a politikát csupán törzsi harcok szintjén értékelni, ezért is választotta az MDF azt a stratégiát, amely nyíltan kimondja, mit tenne az országgal, ha hatalomra kerülne, a választó pedig biztos lehet abban, hogy pontosan azt is kapja, amire ígéretet adtak neki.
„Bokros Lajos könnyen beszél, de tudjuk, mindenki tudja, hogy mit fog tenni: semmit! Nem veszik komolyan, és nem is szólhat bele ebbe a harcba, Bokros személye leginkább egy rossz orvoshoz hasonlítható, aki összekeveri a műtétet a boncolással.” Ezek már Kubatov Gábor szavai, aki annyit mindenképpen elért beszólásával, hogy konferencia légköre kissé feszültebbé vált. „Majd azért meghallgatjuk a Fidesz őszödi beszédét is” – reagált a hozzászólásra az MDF kampányfőnöke.
Kubatov szerint az MDF-fel szimpatizálók 90 százaléka másodikként az MSZP-re szavazna, Somogyi azonban emlékeztette a politikust arra, hogy éppen a Fidesz szorgalmazta 2006-ban, hogy számos helyen lépjenek vissza, azért, mert tudták, hogy másodszorra a Fideszre szavaznának az első körben az MDF mellett voksolók. Annak ellenére, hogy Gyurcsány Ferenc akkor még jóval nagyobb népszerűségnek örvendett MDF-es körökben, mint Orbán Viktor.
Mikor végre az MSZP-s Szigetvári Viktor is szóhoz juthatott, hamar sietett leszögezni, hogy ő nem erről jött vitatkozni. Annyiban azonban egyetértett Kubatovval, hogy mindenki megkapja majd méltó büntetését.
Néhány hosszabb kitérő ellenére a résztvevők lassacskán rátértek a kampánnyal kapcsolatos témakörre. Mindhárman egyetértettek abban, hogy kampányában a Jobbik fogalmaz legegyszerűbben, annak ellenére, hogy a támogatottsága a felső középrétegben is számottevő. Somogyi szerint a szélsőjobb országos szinten elérheti a 20 százalékot. Azzal kapcsolatban sem alakult ki vita, hogy a Jobbik könnyelműen ígért meg sok mindent, hiszen olyan kérdésekre keresi a választ, amelyek nem megoldhatóak néhány év vagy egy kormányzati ciklus alatt. Ehhez túlságosan nagy súlyként nehezedik az állam vállára a negyvenéves szocializmus és az azt követő, kihasználatlanul hagyott húsz év.
Megoszlott azonban a jelenlevők véleménye abban a kérdésben, hogy vajon mennyire informáltak a mai magyar állampolgárok a politikai életről. Szigetvári szerint ugyanis az információk már nemcsak a felsőbb rétegek számára érhetők el. Az azonban, hogy egy személy mennyire könnyen változtatja meg politikai állásfoglalását élete során, már jóval összetettebb kérdés. Létezik ugyanis egy könnyen befolyásolható réteg, melynek nincs vagy nem stabil a politikai elképzelése. A politikai kommunikációban óriási sztárokat lehet felépíteni, akiknek a politikai helyzete megingathatatlannak tűnhet, valójában azonban butaság őket nyolc vagy akár húsz évre előre kalibrálni, mert annyira nem szavatolhatók. Az amerikai példából kiindulva is láthatjuk, hogy Obama korábbi óriási népszerűsége a nehéz helyzetekben erősen visszaesni látszik.
És ha már Obama: Baló György azt is szerette volna megtudni a meghívottaktól, hogy mennyit változott az utóbbi időkben a kampánystratégia, és mennyire fontos az internetes jelenlét. Szigetvári szerint mindig mindent Amerikában találnak ki először, és 2002 óta a kampányok számottevően nem sokat változtak. Kubatov pedig személyes példáját hozta, mint aki fent van a
facebookon, és tudja, hogy milyen stresszes és időigényes, ugyanakkor nélkülözhetetlen munka az internetes kampány. Mint mondta, Fradi-drukkerként jól tudja, mit jelent az, ha valaki ott akar lenni, amikor a csapat elindul felfelé.
Mivel a szocialisták e téren még gyerekcipőben járnak, Szigetvári inkább arról tudott beszámolni, hogy az ő kampányuk alapvetően azokra a személyekre építi, akiknek helyi szinten még létezik, és az elért eredményeik alapján nem csökkent számottevően a támogatottságuk.
A susztermunkát persze a Fidesz sem veti meg, hiszen Kubatov szerint is személyesen kell eljutni a választókhoz. Éppen ezért szeretnének kétmillió kopogtatócédulát gyűjteni. Valahogy a zárszó is hozzá került, és ezt kihasználva egy évekkel korábbi rádióbeszélgetésre utalt, amelyben a riportalany arra kérdésre, mit jelent ma jobboldalinak lenni, a következő szavakkal válaszolt: agy, szív és gerinc.