A tavalyi Sziget Fesztiválon Vásárhelyi Mária szociológus végzett kutatást a bulizók körében. Az eredmény lesújtó képet adott a fiatal generáció történelemismeretéről, különösen annak fényében, hogy a látogatók között – már csak a jegyárak miatt is – felülreprezentált a középosztálybeli, képzett, a világra nyitottabb generáció. A megkérdezettek alig több mint fele ismerte fel például Kádár János portréját. Grósz Károly és Németh Miklós fotója csupán minden tízedik számára volt ismerős. Kiderült az is, hogy egy átlag magyar fiatal szerint a rendszerváltás előtt jobb volt élni, mint ma.
„A fiatalok nem ismerik a Kádár-rendszert. Nincsenek a korszakról rendszerezett információik, amelyet az oktatásból szereznek, vagy legalábbis ezt mi nem értük tetten. Családi emlékezet van helyette” – mondta a Magyar Távirati Irodának nyilatkozva Tallai Gábor, a Terror Háza Múzeum programigazgatója. Bauer Béla ifjúságszociológus az oktatás hiányát, illetve elégtelenségét teszi felelőssé, amiért teljes nemzedékek tudtak úgy fölnőni hazánkban, hogy az iskolában szinte semmit sem hallottak a kommunista időszakról.
Egy korábbi, szintén Vásárhelyi Mária nevével fémjelzett, történelem szakos hallgatókat érintő felméréséből egyébként azt is megtudhattuk, hogy az egyházi és állami egyetemeken tanuló leendő történelemtanárok egynegyede antiszemita. Arra a kérdésre ugyanis, hogy a zsidók bomlasztják és gyengítik-e az őket befogadó nemzeteket, 21 százalék válaszolt igennel, és 22 százalék gondolta úgy, hogy jobb lenne, ha a zsidók saját államukban, Izraelben élnének. Erre az eredményre jutott a szociális minisztérium megrendelésére készült Ifjúság 2008-kutatás is, amely szerint nemcsak a felsőoktatás hallgatói, hanem a középiskolások is fokozottan előítéletesek a teljes lakosság átlagához képest.
A történelemtanárok szerint a felnövő generáció nem otthonról hozza a történelmi mítoszokat: „Ezen nézetek meleg-ágya az internet, amely korábban elképzelhetetlen mértékben lehet felelős azért, hogy gyorsan és hatékonyan terjednek a különböző tévhitek” – olvasható a történelemtanárok portálján. A Jézus magyarságáról, a pilisi világcsakra közelében állt Ősbudavárról szóló teóriákkal, a hun–magyar azonossággal, a holokauszttagadással vagy éppen a rendszerváltó összeesküvéssel szemben sok esetben tehetetlenek a pedagógusok. Ennek felismerése vezetett oda, hogy különböző szemléletű, világnézetű történészek, történelemtanárok, értelmiségiek egy tavaszi műhelybeszélgetés-sorozatból önálló kötetet szerkesztettek, melyben számos módszertani javaslat, sőt még óravázlat is szerepel.