A gyakorlóiskolák a pedagógusképzést folytató felsőfokú intézmények gyakorlóterepei, s mint ilyenek, külön kategóriát képeznek a közoktatás rendszerében. Zömük eddig szabad szellemi műhelyként működött, az elitoktatás csúcsának számított. Financiálisan kiszolgáltatott helyzetben vannak annyiban, hogy nem az állam, hanem az adott felsőoktatási intézmény a fenntartójuk, akiknek egyébként nem törvényi kötelezettségük az iskolák működtetése. Az iskolák költségvetésének közel 90 százalékátát a bérköltségek teszik ki a magasabb végzettségű vezető tanárok alkalmazása miatt. Most úgy néz ki, hogy az elitoktatás tradícióinak felélesztését hangoztató kormányzat anyagilag lehetetleníti el az elitoktatás csúcsát jelentő ELTE-t és intézményeit.
„Az elmúlt másfél évben a felsőoktatást, így az ELTE-t is folyamatos elvonások sújtják: eddig 2,7 milliárdot vontak el különböző jogcímeken, ez az összes költségünk több mint 10 százaléka” – mondta el kérdésünkre Fábri György, az ELTE kommunikációs rektorhelyettese. Hozzátette: egy eleve kifeszített költségvetésről beszélünk, amelynek átszabása során legutoljára nyúltak hozzá a gyakorlóiskoláikhoz. Ezek az iskolák hosszú évek óta nagyobb támogatást kapnak az ELTE-től, mint amennyit az ELTE kap az ő jogcímükön a központi költségvetésből, tehát az egyetem saját forrásaiból támogatja az iskoláit.
„Csak most nem tudjuk az állami normatívát annyival kiegészíteni, mint eddig. Ezért tavaly nyáron arra kértük az iskolákat, hogy gondolják át a kiadási struktúrájuk szűkítését. Persze ennél sokkal generálisabb a megoldandó feladat, az élvonalbeli egyetem egész működését, beleértve a pedagógusképzést és az ehhez kapcsolódó gyakorlóiskolai munkát is át kell tekintenünk, hogy mi az, amit finanszíroz a költségvetés, milyen feladatot vár el ezért cserébe az adófizetők közössége az ELTE-től, és ezt milyen működési struktúrában tudjuk ellátni. Azonban csak a nyárra meghozott rendeletekből fog kiderülni a felsőoktatás új finanszírozása, akárcsak a költségtérítéses képzések alakulása, s ehhez alkalmazkodva kell megalkotni a szeptembertől érvényes oktatási programokat is mind az egyetemre, mind az iskoláira nézve – hangsúlyozta a rektorhelyettes. – Az ELTE számára nem kérdés, hogy legyenek gyakorlóiskolái, sőt, az egyetem komolyan lobbizott azért, hogy az új oktatási törvények külön kitérjenek a gyakorlóiskolák intézményére” – tette hozzá Fábri, aki szerint az ország pénzügyi helyzete adottság, a finanszírozás feltételeinek biztosítása folyamatos kemény munka eredménye.