A szerda hajnali balesettel kapcsolatban kiadott első kormányzati közlemény arról szólt, hogy a Lázár Jánost szállító kisbusz az M5-ös autópályán nekiütközött egy, a belső sávban veszteglő személyautónak. A kérdések számát és az interneten terjedő „szakértő” – és a miniszterelnökséget vezető államtitkárt azonnal elítélő – magyarázatok terjedési sebességét csak növelte, hogy az autópályát lezáró rendőrök először nem engedtek újságírókat és fotósokat a helyszín közelébe.
Valamivel többet lehetett megtudni, miután az MTI munkatársa végül készíthetett felvételeket a helyszínelésről. Ezeken jól látszik, hogy a karambolban életét vesztő 36 éves nő által vezetett Ford Fiestának oldalról ütközött neki a Lázárt szállító Volkswagen Multivan. A személyautónak ugyanakkor az eleje és a hátulja is sérült. A mikrobusz, amelynek az eleje tört össze, az út melletti árokba sodródott az ütközést követően (Lázár és sofőrje nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedtek).
A Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság szerda délután kiadott közleménye szerint a Ford Fiesta a balesetet megelőzően a belső forgalmi sávban haladt, amikor eddig tisztázatlan okból többször is letért az útról, majd a szalagkorlátnak ütközött. A második ütközés után az autó besodródott a külső sávba, ahol a Volkswagen vezetője már nem tudta elkerülni az ütközést. A rendőrség közölte: a sofőrnél ittasság nem vetődött fel. Személyével kapcsolatban elterjedt, hogy hivatásos rendőr, ezért az ügyészség jár el az ügyben. Ezt később cáfolták (egy minisztériumi munkatárs vezette az autót), ám a nyomozásban egy ügyészségi nyomozó mégis részt vesz.
A Heteknek egy, az eset körülményeit ismerő szakértő elmondta, a szerencsétlenül járt hölgy vagy elaludt, vagy rosszul lett a volánnál – ezt csak a boncolás állapíthatja majd meg. Azzal kapcsolatban, hogy az autók nem roncsolódtak látványosan, mégis volt halálos áldozat, azt mondta, ilyen esetekben az oldalról érkező erőhatás miatt könnyen eltörhet a járműben ülők nyaka, különösen, ha nincs oldallégzsák (a Fordban nem volt ilyen, sőt a kormányoldali sem működött). Elképzelhető, hogy a rossz látási viszonyoknak is meghatározó szerepük volt már az első ütközésben is, hiszen a baleset idején – reggel fél hét környékén – sűrű köd volt az M5-ös érintett szakaszán, a bugaci lehajtó közelében.
1990 óta ezzel együtt 17 esetben okoztak vagy szenvedtek halálos közúti balesetet magyar politikusok. Az egyik legnagyobb port felvert eset Nógrádi Lászlóé volt. A Fidesz-kormány közlekedési minisztere egy avatóünnepségre igyekezett 2000 októberében, amikor megkülönböztető jelzést használó gépkocsija 140-nel előzött, és elé került egy balra kanyarodó Trabant. Az ütközésben az azt vezető fiatalember és a vele utazó menyasszonya is életét vesztette. Nógrádi három héttel a tragédia után lemondott, sofőrjét pedig jogerősen másfél év fogházbüntetésre ítélték, majd a Legfelsőbb Bíróság bűncselekmény hiányában felmentette.
A legutóbbi tragikus eset tavaly márciusban történt, amikor Arnóth Sándor fideszes országgyűlési képviselő, Püspökladány polgármestere szenvedett halálos autóbalesetet. Az M3-as autópálya 42-es kilométerénél, a fővárosból kifelé vezető oldalon egy autó a forgalommal szemben hajtott fel az autópályára, ahol frontálisan ütközött a politikust szállító, szabályosan közlekedő személygépkocsival. Az 51 éves Arnóth mellett életét vesztette gépkocsivezetője, valamint a szabálytalanul az autópályára hajtó jármű vezetője is.
„A legnagyobb tragédia az, hogy meghalt egy ember” – mondta a miniszterelnökséget vezető államtitkár az MTI-nek szerda reggel történt balesetével kapcsolatban, úgy fogalmazva: „Nem tudom kifejezni az együttérzésnek, a részvétnek azt a fokát, amely vissza tudná adni, amit gondolok, amit érzek. Meg fogom keresni a családot, és amiben tudok, igyekszem majd segíteni nekik.” A baleset részleteiről nyilatkozva az államtitkár elmondta: a kilenc órakor kezdődő kormányülésre tartott Budapestre otthonából, Hódmezővásárhelyről. A miniszterelnökség egyik kisbuszában – hátul ülve, bekötve – utazott, amelyet sofőrje vezetett, akivel évek óta együtt dolgozik, és aki kiválóan képzett járművezető – fejtette ki.
„Én olvastam, egy kormányanyagon dolgoztam, amikor Kecskemét közelében felkiáltott a gépkocsivezető, hogy itt az út közepén egy autó. Felnéztem, s már ütköztünk is, a kisbusz pedig az árokban kötött ki – idézte fel a történteket. – Nem tudom, hogy került az út közepére az az autó. Ez tisztázatlan, a hatóság feladata kideríteni.” Az ütközést követően a sofőrrel együtt kiszálltak – egyikük sem veszítette el az eszméletét –, majd odamentek a személyautóhoz, hogy megnézzék, tudnak-e segíteni. A mentőszolgálat később őt és a sofőrt is kórházba szállította, ahol alkoholszintet is mértek, amelynek eredménye mindkettejük esetében nullás volt – közölte. „Őszinte részvétem a magam és a sofőr nevében is” – zárta szavait Lázár János.