Választási helyzetben vagytok, ne legyetek balfékek – osztotta ki állítólag forrásaink szerint Ron Werber kampányguru kedden az MSZP jelenlevő politikusait és aktivistáit azon a felkészítő tréningen, amelyet a párt vezetőségének a kérésére rendszeresíteni fognak az ellenzéki pártban. Sőt, ha jól értesültünk, régiós találkozók is lesznek. Az említett tréning zártkörű volt, mindössze annyit tudtunk meg, hogy a szakember „sallangmentesen és letisztultan” sokkolta a szocialistákat, hogy ne viselkedjenek úgy, mintha egy „nagy rakás szerencsétlenség” lennének. Egy belelkesült jelenlevő annyit mondott lapunknak, hogy valaki végre „messziről jött emberként” félelmek nélkül mondhatja mindenkinek, hogy szedjék össze magukat, ne az irodákban üljenek, ne a médiaszereplésektől várják a csodát, hanem menjenek az emberek közé, és hétköznapi nyelvezettel, közérthetően beszélve győzzék meg őket.
Több szocialista politikussal és háttéremberrel folytatott beszélgetésből úgy tűnik, Ron Werber stratégiája az, hogy kendőzetlenül, sok esetben nyomdafestéket nem biztosan tűrő nyelvezettel beszól mindenkinek, hogy ne nyafogjanak és nyavalyogjanak, hanem tudják, mit akarnak, és világosan, közérthetően képviseljék azt. Egy, a Medgyessy-kormány időszakában kommunikációs posztot betöltő szakember szerint ráadásul Werber mára mintha finomodott volna korábbi önmagához képest. 2003-ban egy botrányos hangulatú kormányzati kommunikációs tréningen például úgy kiosztotta a minisztereket, hogy hetekig téma volt a tanácsadó pokróc stílusa, ám a morgáson túl nem mertek visszaszólni neki.
A tréningjeit ennek ellenére azért tartották sokan hasznosnak, mert mások nem mertek őszintén – különösen nem „lefejelős” stílusban – beszélni a vezető politikusokkal azok (olykor nem létező) kommunikációs képességeiről. Ehelyett inkább szervilis, lakájos, lelkesen bólogatós közeg vette körül a „nagyfejűeket”. Mivel Werber senkinek nem volt az embere, egyik pártbeli csoporthoz sem tartozott, nyugodtan tutyimutyizhatott vagy gyávázhatott le bárkit, tudták, hogy csak magát adja. Az pedig külön öröm volt az MSZP-ben, hogy „a gőgös szabad demokratákat sem kímélte”.
Kovács László volt pártelnök ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta lapunknak, hogy ő ugyan nem vett részt olyan kormányzati kommunikációs tréningen, ahol ilyen történt, de azt nem tartja elképzelhetetlennek, hogy volt olyan esemény, ahol Ron Werber kendőzetlen stílusban adott tanácsot, akár kormánytagoknak is. „Sokszor jó az, ha nem a legkíméletesebb jelzőkkel körülírva mondanak el egy jó tanácsot” – fejtette ki Kovács, aki egyenesen hazugságnak tartja a fideszes politikusok azon állítását, hogy az izraeli tanácsadó hozta be Magyarországra a karaktergyilkosság eszközét. Szerinte egyébként azt éppen a Fidesz honosította meg, és éppen a személyével kapcsolatban, amikor azt állították, hogy pártelnökként és külügyminiszterként abban hisz, hogy Magyarország merjen kicsi lenni.
Tóbiás József frakcióigazgató, aki évekig a tanácsadónak a párton belüli kapcsolattartója volt, nem akart sztorikat, sem más konkrétumot mondani arról, hogy miért alkalmazta és alkalmazza Ron Werbert az MSZP. „Ron olyan technikákat, módszereket tud, amelyekkel az aktivistákat motiválni lehet, illetve amelyekkel az aktivistákat szervezni, mozgósítani lehet, de ez nem tartozik a nyilvánosságra. Ez az ő és a párt szakmai titka. A politikai terméket az MSZP állítja elő, Ron a párt belső kommunikációjában, az aktivisták képzésében segít. Az étteremben is az számít, hogy milyen az étel, nem az, hogy milyen technikával készítik ” – fogalmazott Tóbiás, aki szerint nevetségesek a Fidesz vádjai, miszerint az izraeli tanácsadó „lelkiismeretlen agresszor”, a „karaktergyilkos kampányok” atyja, aki miatt elterjedt Magyarországon a gyűlöletkampány.
„Lehet, hogy a 2002-es vereségélmény miatt lett mumus Ron Werber, de amit a fideszesek az akkori szocialista kampány szemére vetnek, azokat nem ő találta ki” – folytatta Tóbiás József, utalva arra, hogy a Fidesz a mai napig nem tudta megbocsátani az MSZP-nek az úgynevezett köteles, illetve a 23 milliós román vendégmunkásos kampányt, ami bizonyára hozzájárult Orbán váratlan vereségéhez. Debreczeni József közíró Gyurcsány Ferencről írt könyvében a volt miniszterelnök, a DK jelenlegi elnöke a saját „nevére vette”, hogy ő találta ki román–magyar szerződésre hivatkozva a „23 millió román” megjelenésével riogató szlogent, illetve a Kövér László egyik nyilatkozatára utaló „köteles” tüntetést.
Kovács László lapunknak annyit mondott, ugyan tudja, hogy az előbb említett akciókat sokan maguknak tulajdonítják, de sokkal összetettebb volt a párt működése, hogy mindezeket egy emberhez kössék. Az viszont igaz, hogy nem Ron Werber volt ezeknek a kiötlője, ő a pártvezetés által kitalált és megvitatott üzenetek kommunikációs technikájában, népszerű és figyelemfelhívó tálalásában segített. A volt pártelnök állította, hogy nem Werber döntött, ő csak tanácsot adott.
Szigetvári Viktor, a Haza és Haladás Egyesület alelnöke ekkortájt még politológusként, a szocialisták kampányszakértőjeként dolgozott együtt Ron Werberrel. Tőle tudjuk, hogy Werberhez elsősorban a „Tények és hazugságok” kiadványsorozat kitalálása kötődött. E témában Szili Katalinnak, a párt akkori elnökhelyettesének a Fidesz családpolitikáját kritizáló sajtótájékoztatója volt a nyitány. Szili a párt holdudvarához tartozó József Attila Alapítvány egyik tanulmányára hivatkozva, annak az adatait felhasználva bizonygatta, hogy a Fidesz családmodellje a perverz újraelosztás iskolapéldája, mert amit a szegényektől elvesz, azt adókedvezményekben a gazdagoknak adja oda. u
u „Ron nem a negatív, hanem a kritikai kampány híve” – magyarázta lapunknak Tóbiás József utalva ugyancsak a „Tények és hazugságok” kampányra. Szerinte a kritikai kampány, még ha nagyon erős, érzelmi befolyást kiváltani akaró jelzőket is alkalmaz, annyiban eltér a negatív kampánytól, hogy a tények, a valóság magyarázatát igyekszik adni. Tóbiás meggyőződése, hogy az MSZP és a Fidesz között az a különbség, hogy míg az MSZP mindig kritikai mederben igyekezett tartani a kampányt, addig – legalábbis szerinte – a Fidesz a negatív, nem valós tényekre épülő kommunikáció híve. „A Fidesz olyanokat mondott rólunk, hogy mi mennyire emeljük a benzint, ha mi maradunk, akkor ez és ez mennyire megdrágul. Légből kapott állításokkal operáltak” – tette hozzá a frakcióigazgató. Érdekes, hogy Kovács Lászlóban is ez maradt meg, ő azt sérelmezi, hogy a Fidesz 2002-ben a két forduló között azzal plakátozta tele az országot, hogy az MSZP azonnal és drasztikusan emeli a gáz árát.
Szigetvári Viktor – noha most nincs köze a szocialisták kampányához – azzal magyarázza Ron Werber újbóli leigazolását, hogy a Fidesz annyira egyenlőtlen helyzetet teremtett a média világában és a kampányfinanszírozás területén, hogy emiatt tényleg az aktivisták „ajtótól ajtóig” történő munkája kell a győzelemhez. „Egyenlőtlen anyagi és a médiabeli helyzetben az MSZP rákényszerül a személyes kampányra, az utcai aktivitásra. Ron Werber más országbeli munkájának köszönhetően ismeri a kelet-európai közeget” – tette hozzá a politikus, aki szerint a Fidesz és a KDNP azért támadja az izraeli tanácsadót, mert szüksége van a saját táboruk számára előállított gonosz ellenfél mítoszára.
Tapasztalatai szerint Ron Werber jó előadó, nagyon szuggesztív, szereti a munkáját, ezért hiteles tud lenni még a vidéki aktivisták előtt is. „Persze minden ilyen tréningnek van egy kis biztosításiügynök-képző beütése is, de Ron előadása nem közhelyes, nem egy tankönyv PR-blabláit mondja vissza. Képletesen szólva nem konfekciózakót sóz rá a hallgatókra, hanem a kész zakót méretre is igazítja” – érvelt Szigetvári. Kovács László minderről csak annyit mondott, hogy Werber elképesztő erővel tudott lelkesíteni. „Több ezer fiatalt hozott tűzbe, hogy érdemes az MSZP-kampányban dolgozni”.