„Én is kitöltöttem a szakértői kérdőív első részét. Elképesztő. Több kérdés oly megalázóan debilnek tűnt, hogy nem is értettem, hogyan kerülhetett ide. Egyáltalán; nem is értem, mit akar mérni ez a teszt az elvégzendő feladattal kapcsolatban. Szóval, kitöltöttem, de…. a másikat már nem fogom kitölteni. Lassan-lassan azt veszem észre, hogy már nemcsak ők aláznak meg minket…. Már mi is megalázzuk saját magunkat Így hát nyugdíj előtt szűk 1 évvel, 39 évi középiskolai tanári munka után igen keserű szájízzel készülök búcsúzni a pályától” – fogalmaz Pályám bére című írásában Gerőcs László, akinek magánleveléből nyílt levél lett, melyet a Hívatlanul blog tett közzé vasárnap. A tanítványai körében legendaszámba menő matematikatanár doktori címmel, 32 éves vezetőtanári múlttal, számtalan publikációval, szakkönyvvel, népszerű ismeretterjesztő tévéműsorral a háta mögött mondott le nem csak arról, hogy szakértőnek jelentkezzen, hanem csatlakozott az Antiportfólió nevű elitcsapathoz is, melynek immár 250 nevesített tagja nem hajlandó a portfólióját elkészíteni. „Most teszteket töltök…. Most tanár I.-ben vagyok. … Tanár I.-ben; ugyanúgy, mint az az egyébként roppant lelkes és tehetséges fiatal kollégám, aki 3 éve fejezte be egyetemi tanulmányait, és most van annak az útnak az elején, amelynek én már a végéhez közeledek. Szívem szerint megkérdezném: „Kedves Rózsa! Nem szégyelli magát?” – írja a 2000-ben a Magyar Tudományos Akadémián „Tudós tanár” díjjal, 2004-ben Ericsson díjjal, 2010-ben „Érdemes tankönyvszerző” díjjal kitüntetett pedagógus.
Mint arról korábban beszámoltunk, februárban 50 érdemes pedagógus az engedetlenség aktív formáját választva közleményben tudatta, hogy bojkottálja a portfólió-készítést, tiltakozásul a kormány pedagógusminősítési rendszere ellen. Javaslatuk szerint a korábbi magasabb kategóriákba eső pedagógusokat eleve a pedagógus II.-kategóriáról kellett volna indítani, valamint az egész pedagógusminősítési eljárást, benne a portfóliós értékelést felmenő rendszerben és szakmaibb alapokon kellett volna bevezetni. A gyorstalpaló szakértőképzéseket elfogadhatatlannak tartják. A tiltakozásra reagálva Hoffmann Rózsa államtitkár teljes értetlenségének adott hangot, mondván: a jó pedagógusok örülnek a minősítésnek.
Schiller Mariann, aki az első aláírók egyike volt, arra emlékeztet: a sztrájkbizottság és a minisztérium közti megállapodás eredetileg arról szólt, hogy akinek szakvizsgája vagy doktorija van, az automatikusan a pedagógus II.-be fog kerülni, ám ezt követően mindnyájan a pedagógus I.-ben találták magukat. Ezzel minden korábbi eredményüket lenullázták. „A nyílt levelünkben foglalt bírálatok továbbra is fenntartjuk, de ha a pedagógus életpályamodell értelmes módon megváltozik, azaz nem küldenek vissza minket a pályakezdők közé, vagy ha az egyetemek minősítenek, és nem a minisztérium, természetesen akkor alávetjük magunkat a minőségi eljárásnak, ami ellen amúgy semmi kifogásunk” – mondja a pedagógus, megjegyezve, hogy portfóliót, szakmai fejlődési pályát eleve képtelen dolog visszamenőlegesen felépíteni. A 250 tiltakozó és feltehetően számtalan névtelen kolléga is vállalja, hogy marad az I.-es kategóriában, mivel Schiller Mariann megfogalmazása szerint a mostani minősítési rendszer nem szól másról, csak a spórolásról, átverésről és a pedagógusok társadalom megosztásáról.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »