Mióta Orbán Viktor július elején titokban Szegeden járva döntött a jobboldali polgármesterjelölt személyéről, felpörögtek az események a Tisza-parti városban. Mint ismeretes, a Fidesz pártelnöke nem bízott az övéiben, az önmagukat és a párt helyi szervezetét másfél évtizede folyamatosan kompromittáló helyi fideszesekben, helyettük inkább a személyes jó barátjának tartott, szintén focirajongó hírében álló püspökre, Kiss-Rigó Lászlóra hallgatott a jelöltállításkor (a fociról csak annyit, hogy a Szeged 2011 – Grosics Akadémia nevű NB II-es focicsapatot és labdarúgó akadémiát a püspökség finanszírozza, évi 100 milliós költségvetéssel). Az egyeztetések eredményeként végül a sokáig befutónak látszó városi Fidesz-elnököt, Gyimesi Lászlót félreállítva a „püspök jobbkezének” tartott Kothencz Jánost, az egyházmegye gyermek- és ifjúságvédelmi főigazgatóját nevezték meg a jobboldal polgármesterjelöltjeként. A főigazgatói pozíció többek közt azért is figyelmet érdemlő, mert Kothenczről nemrégiben kiderült, hogy elvált, a volt feleség jelenleg külföldön dolgozik.
A megyéspüspök által „pásztorolt” jobboldal a polgármesterjelölt bemutatásának napja, július 3-a óta mindent egy lapra feltéve küzd a vidék legfontosabb baloldali végvárának tartott Szeged visszaszerzéséért. „A pénz nem számít” – idézi Kothenczet a helyi reklámpiacot ismerő forrásunk, aki szerint a győzelem érdekében gyakorlatilag „semennyi” pénzt nem sajnálnak a kampányra.
És valóban, szinte nincs olyan nap, hogy ne jelenne meg a jelöltről valamilyen napilapos hirdetés, vagy postaládás reklámanyag. A megyei napilapban nagyjából minden hétre jut egy nagyméretű politikai reklám. Augusztusban a „csúcs” egy duplaoldalas hirdetés volt, aminek listaára – az Állami Számvevőszéknek megküldött politikai árlista alapján – több mint 3 millió forint. Alkalmanként. De volt már számos egész, fél- és negyedoldalas hirdetése is Kothencznek, ami összességében szintén sokmilliós összeget tesz ki, tudván, hogy az egész oldalas hirdetés ára 1,5 millió, a féloldalasé 800 ezer, a negyedoldalasé pedig 400 ezer forint. Egy helyi informátorunk szerint Kothencz napilapos kampánya július 3-a óta jóval 10 millió forint feletti összegbe kerülhetett. És akkor nem beszéltünk a hetente több alkalommal postaládába kerülő önálló kiadványokról, a rendszeresen megjelenő, időszaki lapként kiadott újságokról és a szórólapokról, amelyeknek összköltségét a „szakma” szintén 10 millió forint körülire teszi.
Ami pedig az online hírverést illeti, a Kothencz mellett magát erőteljesen elkötelező helyi jobboldali hírportál kis túlzással olyan, mintha a jelölt saját, személyes internetes oldala lenne: a szerkesztők nagyüzemi módszerekkel termelik a róla szóló híradásokat, amelyeket július eleje óta viszonylag ritkán szakítanak meg más hírek (amelyek egyébként nagyjából négy csoportba sorolhatók: egyházi hírek, helyi focihírek, egyetemi-kulturális hírek és a jelenlegi polgármester, Botka László gyalázása). A bérkommentelőkkel megerősített online kampány részben a KDNP-s székházból zajlik, amelynek nyitott ablakain keresztül – amint arról egy rendszeresen arra járó szegedi beszámolt – kihallatszanak a bent ülők hangos véleménynyilvánításai, miközben a „hajrá Jani!”, „János, Isten embere”, „Jani, a mi emberünk” és ehhez hasonló kommentjeiket írják. A kereszténydemokrata bázison egyébként – a nyári hónapokban szinte teljesen kiürülő Fidesz-székházzal ellentétben – július-augusztus folyamán nagy volt a nyüzsgés, többek közt az említett jobboldali hírportál prominensei is rendszeresen megfordultak itt.
Városszerte sokaknak feltűnt a jelölt „dübörgő” kampánya és látványos költekezése, amit nehezen bocsátanak meg egy olyan embernek, aki eddig a kisemberek képviseletét, a szociális érzékenységet és az elesettek támogatásának fontosságát tűzte zászlajára. Pedig a hirdetések, 8-12 oldalas újságok, szórólapok épp a jelölt „egyszerű”, „civil”, „szociálisan érzékeny” karakterét igyekeznek bemutatni.
Ezt a célt szolgálta a kampány egyik fő attrakciója, az ingyenes krumpli- és hagymaosztás is. Az akció keretében egy többnyire fiatalokból álló csapat – kiegészülve a jobboldal önkormányzati képviselőjelöltjeivel – néhány hét alatt körbejárta a várost, főleg azokat a panelkörzeteket, ahol az előző választást baloldali jelölt nyerte, és érthetően jobban eladható a szociális üzenet. A város közvéleményét jelentősen megosztó, sokak által csak kampányfogásnak tartott akció keretében bárki hozzájuthatott néhány kilogramm krumplihoz és hagymához, főleg, ha az átvételkor a nevét és a lakcímét megadta. A kritikusok szerint a szociális érzékenység kifejeződéseként aposztrofált osztogatás valójában nem a rászorulókat, sokkal inkább „általában a választókat” és a helyi médianyilvánosságot célozta.
Az ételosztást nem ma kezdte Kothencz János. Néhány évvel ezelőtt L.É.T. néven egyesületet alapított a panelkörzetben élő rászorultak támogatásának jelszavával, étolaj, liszt, cukor és egyéb élelmiszerek kiosztásával igyekezett megismerni a „balos” érzelmű lakótelepi társadalom mélyrétegeit. Apró szépséghibája a dolognak, hogy épp abban a körzetben fogott hozzá a „szociális háló” kifeszítéséhez, ahol a 2010-es önkormányzati választások során elindulva vereséget szenvedett. És ahol most is jelölteti magát egyéni képviselőként. Ebben a körzetben jelentették be július 3-án, hogy ő a jobboldal polgármesterjelöltje, a sajtótájékoztatón ex cathedra kijelentve, hogy ő „civil”, hozzátéve, hogy aki a kampány során őt támadja, az tulajdonképpen a gyermek- és ifjúságvédelmet és konkrétan az állami gondozott gyerekeket támadja. Valamint pártfogoltjait, azokat a „szerencsétlen sorsú” lakótelepi lakosokat, akiket szintén szárnyai alá próbált venni az elmúlt években.
Hogy a Fidesz–KDNP számára valóban kulcsfontosságú a szegedi választás, azt az is jelzi, hogy közéleti és politikai „nagyágyúk” sora jelent meg a városban az elmúlt hetekben Kothencz mellett kampányolva. A sort a világhírű francia színész, Gérard Depardieu kezdte, aki a Háry Jánosban szerepelt a Szegedi Szabadtérin, s akit a püspöki palotában látott vendégül Kiss-Rigó László püspök és Kothencz János. Augusztus 21-én Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter járt Szegeden, aki szintén találkozott a püspökkel és a polgármesterjelölttel. Az augusztus 27-i szegedi programhirdető kampányrendezvényen pedig Kövér László házelnök állt ki Kothencz mellett, elismerve, hogy nincsenek könnyű évek a szegedi polgári erők háta mögött, de a jelölt személyében megtalálták azt, aki legyőzheti Botka Lászlót. A rendezvényen az első sorban ott ült a püspök is.
A programhirdető kampánybulin a „krumplinál” jóval komolyabb ígéretek is elhangoztak, amelyek közül kiemelkedik az a városfejlesztési koncepció, amelynek megvalósítására ígéretet tett Kothencz. A megvalósíthatóság kormánypárti jelöltként meglévő helyzeti előnyéből és az ezzel járó többletforrások lehetőségéből fakad. Ezért merte felvillantani hallgatóságának, hogy amennyiben nem kormánypárti jelölt nyer a választáson, az akár a programok kormányzati támogatásának megvonását is jelentheti. Kis szépséghibája az említett választási ígéretnek, hogy – amellett, hogy általában óvatosan szabad csak komolyan vennünk a kampányban elhangzó mondatokat – a magyar államkassza állapotát ismerve kérdéses a fejlesztési terv pénzügyi fedezete. Különösen annak fényében, hogy az utóbbi években szinte kizárólag uniós pénzből valósultak meg hasonló volumenű projektek Magyarországon.
Kothencz János néhány nappal ezelőtt bejelentette, hogy megválasztása esetén társadalmi megbízással kívánja ellátni polgármesteri teendőit, köztisztviselői fizetéséről is lemondva. Ami a „nagyvonalú” felajánlás mellett azt is jelenti egyben, hogy megtarthatja püspökségi pozícióját és főigazgatói fizetését. Ez pedig magyarra fordítva annyit tesz, hogy – megválasztása esetén – Szeged polgármesterének a szeged-csanádi püspök lenne a munkáltatója.