Rajzfilmes baltás gyilkost talált egy szülő az 5. osztályosoknak szóló informatika tankönyv CD-jén, amiből sajtóhír lett, mire az államtitkárság új CD-t ígért, és közölte: az inkriminált anyag még a 2010 előtti kormányzati ciklus terméke. Másik „gyöngyszem” a 7. osztályosoknak szóló Alföldy-Valaczka-féle irodalomtankönyv „nyugatimádást” ostorozó része, és megint előtérbe került a Bánhegyi-féle 8. osztályos történelemkönyv, illetve munkafüzet. A mostani fölháborodások fő oka, hogy az államilag leszűkített tankönyvválasztékban zömében csak azok a kiadványok maradtak meg, melyeknek mindig is gyenge volt a szakmai megítélése. Ennélfogva sajnos nem kell sokáig lapozgatnia annak, aki szarvashibákat keres, mint amilyen a 7. osztályos tankönyvben szereplő az a kitétel is, miszerint a magyar átlagemberek értékrendjében az értelmes, logikus gondolkodás az egyik legfontosabb érték, szemben az amerikaiakéval, akiknél ez „szinte az utolsó helyen áll”.
A legnagyobb visszhangot az eddig fellelt hibák közül a Nyugatimádat című irodalomkönyvi rész váltotta ki, melyben a szerző – vitaindítónak szánt szövegével – a jelenséget a kólaivással, Nike cipővel, „plázákkal és centerekkel”, microsoftos játékokkal, a CNN és MTV (Music TV, miként a tankönyv zárójelesen pontosítja) csatornák nézésével vagy a távmunkával azonosítja. A sztereotip szöveget és a többi tankönyvi tartalmat ért bírálatokat Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár öncélú politikai hecckampánynak minősítette, megjegyezve, hogy egy tankönyv sem volt az elmúlt ötven évben ideológiamentes. Tény, hogy közben az MSZP is felkarolta a témát, és honlapot indított az új tankönyvekben fellelhető problémák összegyűjtésére, hogy „a közösség erejével” rávehesse a kormányt a hibák mihamarabbi kijavítására. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) úgy reagált a kritikákra, hogy ezek a tankönyvek 6-8 éve íródtak, és a panaszok azt igazolják, hogy szükség volt az államosított tankönyvellátásra.
Csakhogy a hibákért épp az állam felel, mutatott rá a Magyartanárok Egyesülete, a Nyugatimádat-részlet egyik bírálója. Arató László elnök Facebookon közzétett válaszában úgy fogalmaz: „Az Alföldy-Valaczka kötet az idén lett kötelező – állami – tankönyv, eddig egy volt a sok közül. A bírált szöveg ráadásul a friss, javított kiadásban szerepel, azaz a szerző most is és nem csupán nyolc éve döntött róla”. Megjegyzi: annak nagyon nem örül, hogy a téma több híradóban vezető hír lett, ezt mértéktévesztésnek, illetve a kérdés átpolitizálásának érzi.
Ezt követően Czunyiné a Hír TV műsorában azt ígérte: felülvizsgálják a forgalomban lévő tankönyveket, azok tartalmát egy pedagógus és egy pszichológiai lektor fogja megvizsgálni módszertani szempontból. Mint emlékezetes, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) – melyet működésképtelensége miatt most éppen decentralizálni próbálnak – jogsértő módon leszűkítette áprilisban a hivatalos tankönyvjegyzéket. Emellett az OFI védnöksége alatt kiadták a „kísérleti” tankönyveket, melyeket 4 hónap alatt rohamtempóban és változatos színvonalon dolgoztak ki, majd vezettek be kísérletképp az ország 1500 iskolájában.
A végső cél a tantárgyanként két tankönyves ingyenes rendszer fokozatos kiépítése, felmenő rendszerben, az új kerettantervekhez igazodva. Hegedüs István tankönyvellátásért felelős miniszteri biztos bejelentette: jövőre tovább csökken a tankönyvek ára, miután idén októbertől egy állami tankönyvkiadó lesz a jelenlegi három (Apáczai, Nemzedékek Tudása, OFI) helyett.
„A tankönyvellátás most sokkal gördülékenyebb, mint tavaly volt, egy raklap könyvből legfeljebb 10-12 hiányzik” – mondta el kérdésünkre az egyik fővárosi általános iskola tankönyvfelelőse. Szerinte igazi káosz jövőre várható, hiszen az államosítás miatt idén januártól leállították a tankönyvvé nyilvánítást, nem történtek fejlesztések, így jövőre az új kerettantervekbe lépő 3., 7. és 11. évfolyamoknak legfeljebb puszta miniszteri engedéllyel szentesített kísérleti példányaik lesznek, ha lesznek.
„Az avítt kerettantervekkel van a legnagyobb probléma, amelyek nem veszik figyelembe az életkori sajátságokat: 6. osztályban Zrínyi Szigeti veszedelmét, Balassi és Ady verseit kell olvastatni a gyerekekkel. Ezáltal rövid úton sikerül őket elidegeníteni a szépirodalomtól. Azokat a tankönyveket, amelyek ezen próbáltak lazítani, a KLIK-es szűkített lista kiszórta. Az általános iskolai felső tagozat választékában az átdolgozott, de ezeréves Alföldy-féle könyvek maradtak. Ez egyértelmű visszalépést jelent, azzal együtt, hogy egy köteten belül vannak használható fejezetek” – mondja egy pesti KLIK-es fenntartású általános iskola és gimnázium magyartanára, aki inkább kapkodást, koncepciótlanságot lát, nem kifejezett átideologizáltságot. Az ósdi tankönyvek jól passzolnak a kerettantervek elavult szemléletéhez, amivel egy normális tanár sem tud azonosulni, mert már gyerekként is viccesnek tartotta a saját tankönyveiben. Ehhez igazodnak a kísérleti tankönyvek is. Másik véglet a Pethőné-féle gimnáziumi irodalomtankönyvek kötelezővé tétele, melyek metodikájukban, nyelvezetükben olyan magas színvonalúak, hogy általános bevezetésükhöz akár tanártovábbképzésre is szükség lenne. „A tanításhoz nem kell feltétlenül tankönyv, de ahhoz igen, hogy a gyerekek megtanuljanak önállóan tanulni, s ehhez bizony jó tankönyvek kellenének” – tette hozzá a pedagógus.