Tömegessé vált a nyílt és nevesített tiltakozás oktatásügyben. A legnagyobb felháborodást a szakmai etikai kódex, az életpályamodell és különösen a külső-belső értékelési rendszer próbafélévének a bevezetése váltotta ki – a szakszervezetek decemberben ismét összehívták a sztrájkbizottságot. (Belső ellenőrzés az iskolákban. Hetek, 2015. október 9.) Szeptemberi bevezetése óta – óvodáktól a gimnáziumokig
– intézmények és szakmai szervezetek sora tiltakozik az Oktatási Hivatal által kidolgozott, központi minőségellenőrzési rendszer miatt, mondván: ez rendkívüli adminisztratív terheket ró a pedagógusokra, és rombolja az iskolák légkörét. A számos tiltakozó között volt a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, az ÉGIG (Élenjáró Gimnáziumok Igazgatóinak Grémiuma) és legutóbb a miskolci Herman Ottó Gimnázium is, melynek nyílt levele országos tiltakozássá terebélyesedett: 10 nap alatt közel 12 ezren csatlakoztak hozzájuk a tanitanek.com oldalon, köztük szülők, pedagógusok és 106 intézmény is.
„Az egész oktatási rendszert látjuk most már veszélyben! Kaotikussá vált minden! Bizonytalanság, elkeseredettség, sokszor apátia uralkodik a tanári szobákban. S az, hogy vannak még jól működő iskolák, jól megtartott órák, versenyeredmények (»természetesen« nevezési díjakra és útiköltségre elkülönített keret nélkül), sikeres érettségik és felvételik, kizárólag a tanárok lelkiismeretességének köszönhető” – írja a miskolci tantestület. Levelükben kitérnek sok egyéb mellett a pénz- és kompetencia-zavarral küzdő Klikre, a kiszámíthatatlan törvényalkotásra, a túlközpontosított oktatási rendszer anomáliáira, a tantervre és a kísérleti tankönyvekre, vagy a minőségellenőrzési rendszer kivitelezhetetlenségére is. A „reformok” leállítását és érdemi egyeztetéseket követelnek, mivel a hivatalos képviseletet, a Nemzeti Pedagógus Kart (NPK) nem tekintik legitim képviseletüknek, ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a tiltakozásuk nem politikai jellegű.