hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Megállíthatja-e a bizniszpolitizálást a Fidesz?
Hajsza a millió kért

2018. 07. 05.
Már az országgyűlési választások idején is beszéltek arról kormánypárti politikusok, hogy szükséges lenne a kamupártok szabályozása. Több jelöltállító szervezetnél ugyanis felmerült, hogy csupán a busás állami támogatásokra utazva jelentek meg a politikai színtéren, és az emberek szavazatai helyett sokkal inkább a legördülő forintokat szeretnék megszerezni. 

Szigorú az Állami Számvevőszék

„A 2018-as országgyűlési kampány során oda kellett figyelnünk, hogy betartsuk a kampányfinanszírozási szabályokat” – mondta el lapunknak egy, a Fidesz–KDNP kampányára rálátó forrásunk. A törvény értelmében ugyanis az egyéni képviselőjelöltek 1-1 millió forint támogatást kaptak az államtól, míg a jelölő szervezetek a jelöltek számától függően további 600 és 300 millió forint közötti összegben részesültek. Az 1 millió forintos támogatást egy, a Magyar Államkincstár által kibocsájtott kártyán keresztül költhették el a jelöltek, a kiadásokról pedig szigorú számadást kellett készíteniük. Információink szerint a kormánypártban kifejezetten odafigyeltek arra, hogy ezt a keretet az egyéni képviselők semmiképp se lépjék túl, hiszen ezzel párhuzamosan zajlott a korábbról már ismert Állami Számvevőszékes (ÁSZ) bírságolási hullám, ahol számos pártot, többek között a Jobbikot, a Demokratikus Koalíciót, az LMP-t és a Párbeszédet is megbírságolták kisebb-nagyobb szabálytalanságok miatt. (A legsúlyosabb büntetést a Jobbik kapta, mintegy 600 millió forintot kell fizetniük, mivel az ÁSZ vizsgálata alapján lényegesen a piaci ár alatt béreltek plakáthelyeket Simicska Lajos cégétől. A kampányidőszakban türelmi időt kaptak a pártok, ám pont a napokban derült ki, hogy amennyiben nem fizetnek, úgy elesnek az állami normatív támogatástól.)

A Fidesz–KDNP esetében erősen dominált a fegyelmezett központi kommunikáció, és úgy tudjuk, hogy a kampánystáb szigorúan értésére adta az egyéni képviselőknek, hogy „mindennek a menekültkérdésről kell szólnia”. Így fordulhatott az elő, hogy még a településfejlesztési, eredménykommunikációs kiadványok is szorosan illeszkedtek a biztonságos építkezés narratívájához. Mindemellett kormányzati, és nem pártfinanszírozási forrásból jelentek meg a STOP SOROS plakátok, melyek tovább erősítették a jobboldali üzeneteket. A Fidesz–KDNP kampánya 874 millió forintba került, a legtöbb pénzt, közel 1 milliárd forintot a Jobbik költötte el. Az MSZP 411 millióból kampányolt, az LMP pedig 618 millió forintot fordított a szervezet propagálására. Ezen összegeket elsősorban „anyagjellegű kiadásokra” fordították, ide tartoznak a plakátok, szórólapok, tájékoztató kiadványok. Voltak, akik alternatív módon használták fel az állami támogatást. A Kétfarkú Kutyapárt például meghirdette az úgynevezett Rózsa Sándor I. Népi Kampánypénz Tékozló Alapot, melynek keretein belül kreatív helyi kezdeményezéseket támogattak. A jelölteknek járó 1 millió forintból helyi kiadványok mellett jutott tollakra, hűtőmágnesekre – Hiller István, az MSZP jelöltje például 145 ezer forintot költött a nevével feliratozott lufikra.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!