A baleset körülményeivel kapcsolatban minden nap új hírek jelennek meg a sajtóban – a mentési folyamatoktól kezdve a felelősök keresésén át mindenről beszámolnak (mint kiderült, az ukrán hajóskapitánynak április óta ez a második balesete, utóbbi a Viking társaság egyik szállodahajójával). Az áldozatok nagy része dél-koreai állampolgár, ezért a mentési folyamatokban a hazai szerveken kívül ők is részt vesznek. Éppen ezért a Hableány tragédiáját nem lehet csupán belügyként kezelni, sőt. Ahhoz, hogy a balesetet követő eseményeket megértsük, a vízi szabályozás mellett érdemes megnézni Dél-Koreát is.
Dél-koreai belpolitika
Hazánkban rendkívül ritkák a hajóbalesetek: a Személyhajósok Szövetségének lapunkhoz eljuttatott sajtóközleménye alapján tömeges és halálos kimenetelű hajózási baleset 75 évvel ezelő̋tt történt utoljára, ezen időszakon belül pedig a legnagyobb baleset két utas halálával járt, és külföldön történt. Dél-Koreában viszont a Koreai-félsziget nyugati partjainál 2014-ben 300 ember életét követelő kompkatasztrófa történt, ezért különösen fájdalmasan érinti őket az újabb tragikus baleset. Az MV Szevol tragédiája a közelmúlt dél-koreai történelmének egyik legsúlyosabb katasztrófája volt, amelynek komoly büntetőjogi és politikai következményei is lettek. Az atv.hu-n megjelent cikk leírja, hogy a hajó kapitányát 36 év börtönbüntetésre ítélték, a tragédiához vezető kirándulást szervező iskolai igazgatóhelyettes öngyilkos lett, a komphajó tulajdonosa tisztázatlan körülmények között halt meg néhány hónappal a szerencsétlenség után, a szöuli kormány 7 tagja is lemondott a tragédia következtében – a választók bizalma magában az akkori elnökben, Pak Kunhjéban is megingott; ő ma (más ügyek miatt) a börtönbüntetését tölti.