hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Cigányúton az integráció
Cigányúton az integráció

Fotó: Shutterstock / PuzzlePix

2020. 04. 15.
Évtizedek óta sem az állam, sem a társadalom nem tudja se „lenyelni”, se „kiköpni” a romakérdést. Ezen belül kiemelt kérdés az integráció – most éppen Gyöngyöspata kapcsán, ahol százmillió (!) forint kártérítést kellene fizetnie az önkormányzatnak azon roma családok RÉSZÉRE, akiknek gyermekeit elkülönítve tanították a helyi általános iskolában.

Az akkori miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc 2005-ben jelentette be a roma integráció évtizedét, amelynek az lett volna a lényege, hogy tíz év alatt a cigányság eleddig megoldatlan társadalmi beilleszkedését megvalósítsák.

A 2010-es országgyűlési választásokon is téma volt a roma integráció, akkor minden politikai szereplő egyetértett abban, hogy a folyamatot, amelyre addig már bevallottan elköltöttek 120-150 milliárd forintot, tovább kell vinni. Jött a kormányváltás, és az azóta regnáló kormány súlyos milliárdokat fordított erre – zömmel uniós forrásokból,  nagyrészt a Farkas Flórián nevével fémjelzett Híd a munka világába program keretében. 2005-óta mi az eredmény (amelyre hozzávetőlegesen 400 milliárd forint ment el)? Nézzük a jelenleg rendelkezésünkre álló tényeket: a romák többsége ma is alulképzett (nem ritka köreikben az analfabetizmus); magas köztük a munkanélküliség; vidéken inkább, de a városokban is sokan laknak emberhez méltatlan körülmények között; a hazai gyermekvédelem arányaiban jóval magasabb számban foglalkozik roma kiskorúakkal, mint nem cigány gyerekekkel; és részben ebből következően, a hasonló társadalmi helyzetben levőkre jellemzően, náluk is súlyos problémaként adódik a bűncselekmények magas száma.

Annak idején azért találták ki – többek közt – a roma gyerekek integrált oktatását, hogy ezzel is csökkentsék az őket érintő hátrányokat, lehetőséget adva a felnövekvő roma generációnak egy jobb minőségű élethez. Igen ám, de akik ezt kitalálták, nem számoltak azzal a ténnyel, hogy hiába helyeznek be egy halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket (függetlenül attól, hogy roma vagy nem) egy normál osztályba, ha a deviáns családi hátteret nem számolják fel, akkor ez a fajta integráció több kárt okoz, mint amennyit használ. Ugyanis, ha egy olyan családból kötelezik a gyermeket normál iskolába való járásra, ahol az apuka és az anyuka nemcsak tanulatlan és munkanélküli, de jövedelmét – vélhetően – törvénytelenül egészíti ki, vagy az állami segélyeket, támogatásokat elissza, eldrogozza, eljátékgépezi, gyermekeinek nevelésére, fegyelmezésére, értelmi-érzelmi-biológiai fejlődésére gondot nem fordít, akkor egy ilyen hátterű gyermek nemcsak a tanárai idegeit, de az osztályközösséget is tönkreteszi.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!