Magyarország számára hagyományosan meghatározóak a német–magyar gazdasági kapcsolatok, amelyek különösen Magyarország uniós csatlakozását követően erősödtek meg: a kétoldalú külkereskedelmi forgalom 2004 óta megduplázódott. „A működőtőke-befektetések terén a német cégek továbbra is az első számú befektetők, stabilan a teljes működőtőke-állomány több mint negyedét adják. Ráadásul a már itt működő vállalatok folyamatosan bővítik kapacitásaikat, az újra befektetett jövedelmek terén messze az átlag fölött szerepelnek” – mondta a Heteknek a téma kacsán Barbara Zollmann, a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara ügyvezető elnökségi tagja.
A számok nyelvén mindez azt jelenti, hogy a német piac felveszi a magyar kivitel mintegy 28 százalékát – annyit, mint a rangsorban következő hat ország együttesen. „Németország oldaláról nézve jóval kisebb arányszámokról beszélhetünk, de mintegy 2,5 százalékos részesedésével Magyarország a német gazdaság 13. legnagyobb kereskedelmi partnere, megelőzve olyan nagy gazdaságokat, mint Oroszország, Japán vagy Svédország” – tette hozzá Barbara Zollmann.
Adataik szerint befektetőként a hazánkban működő német vállalatok 220 ezer embernek adnak közvetlenül munkát, közvetetten ennél is jóval többnek. Ráadásul az ide telepített kapacitások számos esetben stratégiai elemet alkotnak a német kötődésű nemzetközi vállalatcsoportok globális szállítási és értékteremtési láncolataiban. Elég csak arra gondolni, hogy a győri Audinál gyártott motorok minden ötödik, a Volkswagen-csoport által világszerte gyártott személyautóban megtalálhatóak. Az elnökségi tag megjegyezte: egyre több kutató-fejlesztő tevékenységet hoznak Magyarországra a német vállalatok, ami magasabb hozzáadott értéket is jelent az országban.