A napokban került sor egy konferenciára a Magyar Tudományos Akadémián, ahol a nemrég elhunyt Szalai Júlia szociológusra emlékeztek a résztvevők. Szó volt arról is, hogy Szalai Júlia szerteágazó munkásságának egyik kiemelkedő területe volt a rendszerváltás után kialakult hazai nagyvállalkozói réteg vizsgálata. Munkatársával, Laki Mihály közgazdásszal az ezredforduló környékén végeztek mélyinterjúkat 48 vállalkozóval, majd kutatásukat 10 évvel később megismételték.
Eredményeikből sok egyéb mellett az is leszűrhető volt, hogy – a tehetősekkel szembeni társadalmi előítélet és irigység ellenére – az érvényesüléshez messze nem voltak elegendők a „jó kapcsolatok”, hanem megfelelő családi háttér, képzettség, tapasztalat sem ártanak ahhoz, hogy egy céget valaki működtetni, pláne felfuttatni legyen képes.
Az első vizsgálatuk során, 2000 környékén a kutatók a rendszerváltás után létrejött közép- és nagyvállalkozói réteget vizsgálták meg közelebbről, hogy honnan eredt a vállalkozáshoz szükséges tőkéjük és tudásuk.