V alamivel több mint 100 millió forint. Az interneten található fellelhető lakáshitel kalkulátorok szerint ennyit kell húsz év alatt visszafizetnie annak a magánszemélynek, aki felvenne ma 50 millió forint kölcsönt a kiszemelt ingatlanra. Már ha képes kifizetni a havi több mint 400 ezer forintos törlesztőt. Pedig az ötvenmillió forintos hitelösszeg egyáltalán nem a valóságtól elrugaszkodott ár manapság.
A Duna House legfrissebb elemzése szerint bár idén év elején valamelyest megállt az elmúlt néhány évben tapasztalt észveszejtő árrobbanás a hazai ingatlanpiacon, a januárban zárult tranzakciók alapján Budán – használt téglaépítésűek esetében – az átlagos négyzetméterár meghaladta az 1,3 millió forintot, míg a pesti oldalon 718 ezer forintos négyzetméteráron vásároltak a vevők téglalakást. A vidéki használt ingatlanok terén azért jelentősen kedvezőbbnek mondható a használtingatlan-helyzet: Kelet-Magyarországon 383 ezer forint volt a lakások átlagos négyzetméterára, nyugaton pedig 370 ezer forint, és egyre jelentősebb alkukba mennek bele a tulajdonosok. Új építésűeknél természetesen jóval magasabbak az átlagárak, 750 ezer – 1 millió forint alatti négyzetméterárral nem nagyon lehet találkozni.
Az áremelkedés megtorpanása és a kedvező alkupozíció ugyanakkor nem vonta magával a kereslet növekedését, épp ellenkezőleg: A Duna House becslése alapján 2023 januárjában mélypontra zuhant az ingatlanpiac: az ingatlanközvetítő hálózat által országosan becsült 5853 adásvétel az elmúlt 10 év leggyengébb évkezdését jelenti, utoljára 2013-ban volt ennél kevesebb tranzakció januárban. Februárban pedig országosan 6253 lakóingatlan adásvétel történt, amely a januárhoz képest ugyan erősödés, az előző, nem túl erős évhez képest azonban továbbra is jelentős, 50 százalékos visszaesést mutat. Ami teljesen logikus, hiszen az eladók egyelőre kitartanak a magas ingatlanárak mellett, miközben a forint egyre kevesebbet ér, a bankok pedig extramagas hitelekkel próbálják bebiztosítani magukat. Valkó Dávid, az OTP ingatlanpiaci szakértője egy februári rendezvényen arról beszélt, 2022-ben tíz-tizenöt százalékos forgalmi visszaesés volt, amit az idén további húsz-harminc százalékos csökkenés követhet, ugyanakkor megvan rá az esély, hogy 2023 legyen a mélypont.