Csakhogy a fenti „életképhez” hasonlók gyakran előfordulhatnak a munka világában. Ráadásul a trendek is afelé mutatnak, hogy hamarosan a legkülönbözőbb generációknak kell(ene) tudni együttműködni a munkahelyeken. Merthogy a napjainkban sokaknak sokszor fejtörést okozó, 1995–2010 között született Z generációt követően, legkorábban 6-7 év múlva már a 2010-es születésű, Alfa generáció tagjai is belépnek a munkaerőpiacra. Akiktől még „nagy világproblémák” majdani megoldását is várnák az idealistább beállítottságú HR-szakemberek, miközben még a Z generáció sajátosságai is rendszeres napi kihívásokat jelentenek. Mentségükre szóljon: a Covid–poszt-Covid–rezsiválság–szomszédos országban zajló háború tengelyt tekintve, most senki nem játszik épp könnyített pályán.
„Sajnos most egyszerre sok negatív generációformáló esemény zajlik. Ahogyan a kutatásaim során az egyik megszólalóm is fogalmazott: feleslegesek ránk az Y, Z stb. jelzők. Mi a rezsigeneráció vagyunk” – mondta el Bereczki Enikő generációs és ifjúsági szakértő, aki a Rejtélyes Z generáció címmel külön könyvet is szentelt a korosztályra és kihívásaikra. Akiket ráadásul jóval a mostani válságos évek előtt már behálózott az internet.
„Nem véletlenül nevezik őket »always online« nemzedéknek: legalább napi 7-8 órás, folyamatos internetes jelenlétük volt már a tömeges home office előtt is.” Ám a multitasking, az egyidejűleg többféle feladatra koncentrálás gyakran okoz nehézséget számukra. Ami nem is csoda, tekintve hogy folyamatos infódömpingben élik az életüket. Plusz kihívás, hogy az online információáradat hatására demokratizálódott a tudás – ennek minden előnyével és hátrányával. Ma lényegesen több ismeret jut el a világ legrejtettebb zugaiba is, de ezek sokszor nagyon felszínesek. „Egy volt középiskolás tanítványom intőt kapott órán, mert épp fizetős tartalmat gyártott a YouTube-ra. Az ukrajnai Valerie pedig az óvóhelyéről küldött online háborús tudósításokat az egész világnak. Eközben ugyanebben az online térben még a megrázó háborús tudósítás is bekerülhet a cuki, kisállatos tartalmak közé, csak mert Valerie kiskutyája is szerepelt a videókban” – mutatott rá a generációs szakértő az online tér furcsaságaira.