A húszik az Izrael és a Hamász között zajló háború óta kezdték fokozottan célba venni a kulcsfontosságú folyosót, ez pedig azzal fenyeget, hogy a konfliktus regionális szinten is kiszélesedhet. A támadások szempontjából a tavalyi év vége, úgy tűnik, fordulópontot hozott. A konfliktus szerepe felértékelődött azt követően, hogy a húszi lázadók az eddigi legnagyobb támadásukat hajtották végre a Vörös-tengeren hajók ellen. Az első csapás során a német tulajdonban levő, Egyiptomból Szingapúrba tartó al-Jasrah nevű hajót érte találat, majd még két másik, libériai zászló alatt közlekedő hajót.
Január elején is hasonló incidensekre került sor: rakétatalálat érte az egyik Vörös-tengeren közlekedő amerikai kereskedelmi hajót, melyet később MV Gibraltar Eagle néven azonosítottak. A jemeni húszi lázadók a brit királyi haditengerészet Diamond nevű rombolóját sem kímélték, mely a térségben járőrözik. A támadások nem maradtak válasz nélkül, Hollandia, Kanada és Bahrein „nem műveleti jellegű” támogatásával a brit királyi légierő 13 húszi célpontot semmisített meg. A miniszterelnök szerint az Irán által támogatott húszi fegyveresek november 19. óta több mint 25 támadást indítottak a Vörös-tengeren a kereskedelmi hajózás ellen.
Jemen, és azon belül is a Báb el-Mandeb-szoros pusztán földrajzi fekvése miatt is kiemelt jelentőségű terület. Az itt való átkelést nagyban befolyásolja a térséget domináló csoportok tevékenysége. Jelen esetben a szoros húszi kézen van, akik a pozíciókból adódó előnyt kihasználva támadásokat intéznek az áthaladó hajókereskedelemmel szemben. A szoros arab nevének jelentése a „siralom kapuja”, amely veszélyes hajózhatóságára utal. Szélessége átlagosan körülbelül 30 kilométer, ezért könnyű célpontot jelenthetnek a rajta áthaladó hajók. Ennek ellenére ma is rendkívül forgalmas nemzetközi olajszállítási útvonal. Az itt áthaladó tengeri járművek főként Európába és az Egyesült Államokba tartanak.