Fizessen elő még az áremelés előtt a Hetekre és spóroljon velünk! Részletek a Hetekben és a https://www.hetek.hu/elofizetes oldalon.
Donald Trump vasárnap konyhai köpenybe bújt, és bemutatta, hogy személyében legalább olyan jó krumplisütőt tisztelhetünk, mint amennyire sokoldalú fotóalapanyagot. A volt elnök mekis fényképei akkor is egy életre velünk maradnak, ha esetleg nem nyer választást, és biztos, hogy a cég sem egyhamar felejti a két nappal ezelőtti kalandot, bár kényszeredett mosollyal igyekszenek a McDonald’s univerzális jellegét kikerekíteni a történetből.
A CNN megszerzett egy belső körüzenetet, melyben a cég sietett tisztázni, hogy nem ők hívták Trumpot, és nem állt szándékukban a politikai kampány részévé válni. A cég igyekezett az alkalmazottai körében fellépő nyugtalanságot azzal kezelni, hogy az eset „Élő bizonyítéka annak, hogy a McDonald’s milyen sokat jelent amerikaiak tömegeinek. A McDonald’s nem támogat egyetlen politikai jelöltet sem, és ez igaz a mostani elnökválasztási kampányra is. Mi nem pirosak vagy kékek vagyunk, hanem maradunk arany színűek!” – jelentette ki a cég a pártok színeire utalva.
A cég elnöke, Joe Erlinger is aláírta az üzenetet, amelyben hangsúlyozták, pozitív dolognak tartják, hogy Trump többször kifejezte, mennyire szereti az éttermeik kínálatát, Harris pedig nem egyszer kellemes emlékként beszélt a cégnél töltött idejéről (ami republikánus ellenfele szerint annyira rövid lehetett, hogy a saját vasárnapi performansza pontosan 15 perccel hosszabbra sikerült).
A McDonald’s valóban igyekszik a lehető legkevésbé polarizálni a vásárlói körét, bár könnyen lehet, hogy ha Harris kezd múltidézésbe mekis kötényben, akkor a cég nem sietett volna ilyen gyorsan a pártatlanságát hangsúlyozni. Az sem hazugság egyébként, hogy nem ők hívták Trumpot, ugyanis a McDonald’s éttermeinek 95 százaléka úgynevezett franchise rendszerben működik. Az üzemeltetők egy bizonyos százalék fejében hozzáférnek a McDonald’s szakmai hátteréhez, használhatják a cég nevét, logóját, támogatást kapnak az üzlethelyiségeik kialakítására. Ennek megfelelően saját hatáskörben hoznak döntéseket is. Így Trump látogatásához sem kellett engedélyt kérnie Derek Giacomantonionak, aki azt a pennsylvaniai üzletet irányítja, ahol a volt elnök megfordult.
Ebben a struktúrában ugyanakkor időről-időre kialakulnak olyan helyzetek, amik nehéz dilemmák elé állítják a céget. Az október 7-i támadások után az egyik izraeli McDonald’s tulajdonosa kedvezményeket biztosított a harcokban résztvevő katonáknak és biztonsági erők tagjainak. Az eset olyan felháborodást keltett a muszlim országokban, hogy a helyiek bojkottálni kezdték a céget. Ez olyan komoly veszteségeket okozott a negyedéves kimutatásaikban, hogy a McDonald’s kénytelen volt elismerni, a közel-keleti bojkott komoly terhet jelent a tevékenységük számára.