Ám úgy tűnik, ezeknek az ellátási láncolatoknak az érzékeny szerkezete repedezni látszik: számos szállítmányozásban dolgozónál most jött el az a pont, hogy megelégelték az átláthatatlan és sokszor túlzottan szigorú előírásokat, és
tömeges felmondásokat helyeztek kilátásba.
A helyzet odáig fajult, hogy az ENSZ soros, államfőket tömörítő közgyűlésére egy nyílt levelet nyújtott be a Nemzetközi Hajózási Kamara (ICS) és más szállítmányozási szervezet képviselője. A levélben egyértelműsítik, hogy
amennyiben a kormányok nem tesznek valamit a szállítmányozók szabad mozgásának és a WHO által is jóváhagyott COVID vakcinákhoz való hozzáférés biztosításában, akkor a teljes globális ellátási rendszer hamar összeomolhat.
A levelet aláírta a Nemzetközi Légi Szállítmányozási Szövetség (IATA), a Nemzetközi Közúti Szállítmányozók Szövetsége (IRU) és a Nemzetközi Szállítmányozók Szövetsége (ITF) is. A négy szervezet összesen 65 millió szállítmányozásban dolgozó munkást képvisel.
Guy Platten, az ICS főtitkára elmondta, hogy a felmondási hullámok náluk már elindultak és valószínűleg fokozódni fognak az év vége közeledtével.
Ennek az az oka, hogy a lejáró szerződésű dolgozók nem akarnak majd egy új, határozott idejű szerződést kötni és ezzel azt kockáztatni, hogy a különböző országok karantén kötelezettségei miatt esetleg nem tudnak hazajutni a karácsonyi ünnepekre.
Ez a félelmük egyáltalán nem megalapozatlan: a CNN megszólaltatta az egyik amerikai gépjármű-szállítmányozó hajónak a főtisztjét, aki a legénységével együtt hetekig nem hagyhatta el Hokkaido kikötőjét Japánban.
„Senki nem tudta megmondani, mennyi ideig fogunk még a kikötőben várakozni”
– mondta el Karynn Marchal főtiszt.
A nő és csapata végül szerencsésnek mondhatták magukat, mert nem sokkal később végül hazaengedték őket a japán hatóságok, ám sokan ezt nem mondhatják el magukról. Marchal
több olyan szállítmányozó hajóról is tud, amiket már több, mint egy éve nem engednek kifutni a kikötőből.
A helyzeten az sem segít, hogy a koronavírus delta variánsának megjelenésével számos ország egyik pillanatról a másikra újabb szigorításokat vezetett be, ráadásul sok esetben az egyes országok előírásai sincsenek egymással összhangban, ami jelentős problémákat okoz a szállítmányozás lebonyolításában. Például egyes országok nem fogadnak el bizonyos vakcinákat, ezért a szállítmányozók hiába vannak beoltva, mégis kötelező karanténba kell vonulniuk a határátlépést követően, vagy újra be kell oltaniuk magukat egy másfajta vakcinával.
Idén februárban Németország kötelezővé tette minden határt átlépő kamion sofőr számára a PCR tesztelést, majd nem sokkal később ugyanezt bevezették a szomszédos Olaszországban is.
Az intézkedések hatására kamionsofőrök ezrei kényszerültek arra, hogy az osztrák-olasz határon napokig rostokoljanak a dugóban étel és egészségügyi ellátás nélkül, nulla fok alatti átlaghőmérséklet mellett.
Nem csoda hát, hogy a fenti példák alapján Umberto de Pretto, a Nemzetközi Közúti Szállítmányozók Szövetségének főtitkára kemény kritikát fogalmazott meg a CNN-nek:
„Ezekért az ostoba korlátozásokért végül a szállítmányozó kamionsofőrök és a fogyasztók fognak nagyon súlyos árat fizetni.”
Az ellátási láncolatban fellépő fennakadások egyik leglátványosabb példáját Nagy-Britannia nyújtotta az elmúlt napokban: a múlt héten több ezer benzinkút volt kénytelen bezárni üzemanyag hiány miatt. A furcsa helyzetet az okozta, hogy komoly munkaerőhiány lépett fel a vízi szállítmányozói iparágban és egyszerűen már nem volt elég ember, hogy az üzemanyagot szállító tanker hajókat elvezessék a szigetországba.
A Brexit miatt már így is jelentős számú fuvarozásban dolgozó munkás hagyta el Nagy-Britanniát, ám a pandémia alatt a helyzet tarthatatlanná vált. A válságra válaszul a kormány végül több száz katonát vezényelt ki a tanker hajókhoz, hogy segítsék azokat bevezetni a kikötőkbe, majd onnan az üzemanyagot elszállítani a benzinkutakhoz.
(CNN/Hetek)