Ez egy PR cikk
Régen minden jobb volt? Sokan mondják ezt, és vannak esetek, amikor igazuk is van. Vegyük például a hengerfejet! A modern motorépítési elveknek köszönhetően ezen egység terhelése maximalizálva van, miközben a hűtése épphogy csak elégséges. Ráadásul csökkentették a tömegét, ma már kevesebb anyagot használnak fel a megépítéséhez.
Bár az évek során jelentősen javult az anyagminőség és az öntési eljárás, nem mondhatnánk, hogy 100%-osan megoldott a hatalmas terhelés elleni védelem. Épp ezért fordulhat elő olykor, hogy szükséges egy hengerfej felújítás, ha már nem bírja a motor a csúcsra járatott terhelések sorozatát.
Mint írtuk, jelentős terhelés éri a motorblokkot, melynek legnagyobb része hőterhelés, így az egyik jellemző hibaok egyértelműen a túlmelegedés. A működés közben folyamatosan fellépő óriási termikus terhelés következménye lehet a hengerfej deformálódása. Ez jellemzően a hengertömítés átégéséhez vezet, így tömítetlenség keletkezik.
Ahhoz, hogy ismét tökéletes lehessen a hengerfejtömítés, síkoláson kell átesnie a szerkezetnek. Ezt egyébként gyakorlatilag minden felújítás során elvégezik. Ahogy a nyomáspróbát is, mely során fény derülhet az esetleges repedésekre is, mely főleg a dízelmotorok esetén szokott előfordulni.
Egyes meghibásodások sajnos sok esetben már nem is hozhatók helyre. A gyártási folyamat során ma már sok esetben úgy rakják össze a vezérműtengelyt, hogy anélkül ki sem lehet venni, hogy ne történjen rongálás. A haszongépjármű-motorok esetén nagyobb eséllyel lehet még ma is alkalmazni a szórásos és hegesztéses javításokat.
Jelentős terhelést kap a motor a használat során. De ha nem megfelelő a karbantartás, ez hatványozottan igaz. Ilyen hiba lehet pl. a vezérműtengely csapágyaihoz vezető motorolaj csatornák esetén. Ezek kis átmérőjűek, és nem megfelelő karbantartás miatt könnyen eltömődhetnek. Ilyenkor a legjobb esetben is a vezérműtengely-szekrény cseréjére kell sort keríteni, de akár a teljes egység cseréje is esedékessé válhat.
A szeleptányérok megolvadhatnak, ami a tömítő képességük elvesztésével jár. Ennek oka a túl magas égési csúcshőmérséklet.
Ennél még komolyabb probléma a szelep-beégés. Ez turbós motorok esetén vagy teljes terhelésen üzemelő benzinmotoroknál szokott előfordulni. Ekkor a leváló részecskék a hengerfalat is tönkretehetik, így akár a teljes motort is fel kell majd újítani.
Mint látható számos oka lehet egy felújításnak. Figyeljünk a megfelelő karbantartásra, és akkor kisebb eséllyel kell majd sort keríteni rá!
(Fizetett PR cikk)