Amit egy autósnak tudnia kell a motorolajról (x)
Amit egy autósnak tudnia kell a motorolajról (x)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/SIGAUS_aceite.jpg/1200px-SIGAUS_aceite.jpg

2022. 04. 27.
A motorolaj olyan kenőanyag, amely csökkenti a jármű mozgó alkatrészeinek súrlódását. Ezenkívül hűtési és tisztítási funkciókat is ellát, és megakadályozza a korróziót.

Ez egy PR cikk

Az ATL üzletben háromféle motorolaj kapható: benzin, dízel és a kettő kombinációja, minden motortípushoz. Az olajat az autó márkájának és az évszaknak megfelelően kell kiválasztania. Oldalainkon eredeti motorolajokat találhat az autókhoz kedvező áron, bármilyen autómodellhez, valamint minőségi adalékanyagokat az olajban.

A motorolajok típusai és osztályozása

A motorolaj kulcsszerepet játszik a motor megfelelő működésében. Egy minőségi termék használatával a jármű tulajdonosának nem kell aggódnia az útközben hirtelen fellépő problémák miatt. Mivel a motorolaj fogyóeszközzé válik, egy bizonyos futásteljesítmény után cserélni kell, de előtte meg kell ismerni az olaj osztályozását.

Az univerzális motorolaj egy nyitott fogalom, mivel a gyártó minden egyes készülékhez egy adott típusú terméket ajánl. Javasoljuk, hogy fontolja meg ennek a fogyóeszköznek a főbb típusait, hogy könnyebbé tegye az Ön számára a kompatibilitás melletti döntést. Tehát a következő fajták vannak eladóak:

  • Ásványi anyag. Környezeti biztonság és megfelelő stabilitási mutatók jellemzik, de hirtelen hőmérséklet-ingadozás esetén fennáll a besűrűsödés veszélye. Mivel ezek az olajok természetes eredetű elemeket tartalmaznak, nem tisztítják a motorrendszert.
  • Szintetikus anyagok. A szintetikus kenőanyagok rendelkeznek a legjobb teljesítőképességgel. Az ezen az alapon készült olajok ára magasabb, mint az analógoké, de a viszkozitás hosszú ideig megmarad. A szintetikus típusú motorolaj megvásárlása helyes döntés a motor védelme érdekében.
  • Félszintetikus. Ennek az olajtípusnak az ára alacsonyabb, mint a szintetikus olajoké, de a funkcionalitása ennek megfelelő. A félszintetikus olaj például nem mindig képes tisztítani egy autó motorját.

Viszkozitási osztályok

Az olajminőség legfontosabb paramétere a viszkozitás. A megfelelő viszkozitási fokozattal értékesített termékeket W betűvel jelölik, ami azt jelzi, hogy fagyasztási körülmények között is használhatóak. Az indexek (5, 10, 15 vagy 20W) erre a levélre vonatkoznak. Az 5W-os olaj például -30 fokig, a 20W-os olaj pedig -15 fokig is kibírja. Minél újabb a motor, annál magasabb viszkozitási fokozatúnak kell lennie.

Honnan tudom, hogy milyen viszkozitási fokozatú az olajom?

A téli olajnak alacsony a dermedéspontja, míg a nyári olaj magasabb hőmérsékleten elpárolog. A kenőanyag viszkozitása a csomagoláson feltüntetett SAE-index leolvasásával állapítható meg. Ha a kenőzsír téli típusú, akkor a nevében "W" előtag szerepel, pl. "SAE 25W". A nyári zsíroknak viszont csak egy szám szerepel a nevükben, míg az univerzális zsíroknak egy "W" szimbólum és a maximális és minimális hőmérsékleti küszöbértéket jelző két szám, pl. "5W-40".

Milyen tényezők befolyásolják az olajcserék gyakoriságát?

Ha a motorolaj optimális üzemeltetési körülményeket biztosít - tiszta, új motor, közepes fordulatszámon és optimális terhelés mellett hajtja -, akkor az olaj élettartama jelentősen hosszabb lesz. De ilyen ideális feltételek szinte elérhetetlenek. A valóságban a motorolaj gyakorlatilag attól a pillanattól kezdve romlik és veszít az élettartamából, hogy a motorlabirintusba töltik. A motor működése során oxidálódik, állandó túlmelegedésnek és hűtésnek van kitéve, szennyeződések stb. halmozódnak fel benne. Mindezek a folyamatok természetesek, mivel az olaj feladata nemcsak a motor alkatrészeinek kenése és hűtése, hanem a motor tisztítása és a szennyeződések eltávolítása is. Az öregedés mértéke azonban esetről esetre nagymértékben eltér, mivel az adott géptől és annak üzemi körülményeitől függ.

Egyesek például ragaszkodnak ahhoz, hogy a városi dugókban való közlekedés fokozottan megterheli a motort és következésképpen az olajat, ezért azt sokkal gyakrabban kell cserélni. Mi a baja az ilyen vezetésnek az autóolajra nézve? Ilyen körülmények között az el nem égett üzemanyagmaradványokkal és a forgattyúházi gázokkal való érintkezés miatt a forgattyúházban lévő olaj gyorsabban romlik. Ráadásul mivel nincs szellőzés, az olaj hőmérséklete gyorsan emelkedik, és ennek következtében az olaj gyorsabban romlik. A lerakódások elkerülhetetlen növekedése miatt az összetétel fokozottan szennyezett lesz. Mindezen tényezők hatására az olaj összetétele romlik, nem képes ellátni a feladatát, és gyakori cserét igényel.

Hagyományosan minden autó 3 fő csoportba sorolható

  • Az autót a vidékre vagy a vidéki házba való ingázásra használják. Ebben az esetben az autó éves futásteljesítménye ritkán haladja meg a pár ezer kilométert, mivel az autót nem használják túl gyakran, és a megtett távolságok nem túl nagyok.
  • Hétvégi autó. Ez azt jelenti, hogy a járművet csak péntek estétől vasárnap estig használják. Ez lehet egy kirándulás vidékre, a városon kívül élő rokonok, a szupermarketben tett kirándulások stb. Körülbelül az éves futás ilyen körülmények között 10-20 ezer km-t tehet ki.
  • Egy városlakó autója. Ebbe a csoportba tartozik minden autótulajdonos, aki naponta használja az autót, és hosszú ideig áll a dugóban. Az éves futásteljesítmény szintén körülbelül 10 ezer km.

Természetesen a járművek csoportokra való felosztása nagyon önkényes, de van egy bizonyos következetesség. A motorolaj cseréjére vonatkozóan többféle ajánlás létezik ezekre a változatokra vonatkozóan, a futásteljesítménytől és az üzemeltetési körülményektől függően:

  1. Első csoport. Az olajat évente egyszer ajánlott kicserélni.
  2. Második csoport . Amint az autó átlépte a 15 ezer kilométert - itt az ideje az olajcserének.
  3. Harmadik csoport. Már 7-8 ezer km-nél el kell gondolkodni az olajcserén.

 

A cikk információforrásai:

Információk a motorolajról - www.autoalkatreszonline24.hu

Mikor van itt az ideje a motorolaj cserének - mobilstar.hu

(Fizetett PR cikk)

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!