A CGI-technológiával megalkotott virtuális influenszerek közül Lil Miquela az egyik legnépszerűbb. Az Instagram-profilja alapján a robot – melyet 2016-ban hozott létre egy amerikai startup – örökké 19 éves, Los Angelesben él és a neve alatt a #BlackLivesMatter felirat is megjelenik.
Miquelának 3 millió követője van az Instagramon, ahol többnyire saját magáról, az aktuális románcairól és a "barátairól" posztol fotókat, de olyan világmárkákat is reklámozott már, mint a Calvin Klein és a Chanel.
A kommentelők nagy részét viszont összezavarja, hogy nem tudják megállapítani, hogy igazi emberrel kommunikálnak-e, vagy a mesterséges intelligenciával (MI), hiszen Miquela profilja nagyon meggyőző, még gyerekkori fotókat is posztolt, “az én múltam” szöveggel ellátva.
Az irreálisan retusált és filterezett fotók posztolása annyira megszokott már a közösségi média-felületeken, hogy sokakban csak akkor ébredt gyanú, hogy Miquela valójában nem ember, amikor néhány fotóján természetellenes, lila színű volt a szeme.
Dél-Koreában elsősorban elérhetetlen szépségideálként jelennek meg a virtuális influenszerek. Rozy-t, az ország első örökifjú robot-sztárját a Sidus Studio X vállalat alkotta meg, és mára már több mint 140 ezren követik az énekelő, táncoló, modellkedő, rengeteget utazó mesterséges intelligenciát.
“Mindent meg tud csinálni, amit az emberek nem tudnak… a legemberibb módon” - állítja a dél-koreai cég a virtuális influenszerről a honlapján.
Rozy töretlen népszerűsége több milliárd dolláros reklámszerződéseket hozott a vállalatnak 2020 óta, hiszen amellett, hogy különféle márkákat reklámoz, még virtuális divatbemutatókon is részt vesz.
A CGI használata mellett a cég időnként úgy készít Rozy-ról modellfotókat, hogy a mesterségesen létrehozott arcát ráteszik egy igazi női modell fotójára, így nem kell a teljes testet minden alkalommal megalkotniuk.
Szakemberek viszont arra figyelmeztetnek, hogy a tökéletes külsejű, mesterségesen megalkotott influenszerek még nagyobb nyomást helyeznek a fiatalokra, hogy elérhetetlen ideáloknak próbáljanak megfelelni.
Az igazi nők olyanokká akarnak válni mint ők,
a pedig férfiak olyan nőkkel akarnak randizni,
akiknek ugyanolyan a megjelenése”
- mondta Lee Eun-hee egyetemi professzor.
A virtuális tartalomgyártókkal a fiatalok előszeretettel barátkoznak is, gyakran anélkül, hogy tudnák, hogy valójában nem egy másik emberrel, hanem a mesterséges intelligenciával osztják meg a gondolataikat.
"Úgy kommunikáltunk egymással, mintha barátok lennénk, és jól éreztem magam vele. Nem úgy gondolok rá, mint MI-re, hanem mint egy igazi barátra. Szeretem Rozy tartalmait. Annyira csinos, hogy el sem hiszem, hogy ő mesterséges intelligencia” - mondta a 23 éves Lee Na-kjung, aki már egy ideje "beszélgetett" Rozy-val, amikor rájött, hogy valójában nem egy emberrel lépett kapcsolatba.
A Factory New zeneipari vállalat virtuális influenszere, FNMeka a dél-koreai MI-vel szemben nem a szépségével keltette fel a fiatalok figyelmét. A zöld hajú, világító zöld szemű, félig robotkarú MI az Instagram-profilja szerint “Robot Rapper, akit nem fogad el ez a világ”.
FNMeka dalokat szerez, amiket a metaverzumban elő is ad, de már a virtuális Rolls Royce-át is megmutatta az érdeklődőknek. A nagyon bizarr külsejű MI-nek csak a TikTokon 10 millió követője van.
(CNN / Hetek)