Egy kiszivárgott hangfelvételből kiderül, hogy a southlake-i Carroll tankerület tantervéért és oktatásáért felelős ügyvezető igazgató, Gina Peddy útmutatást adott a tanároknak egy képzés során arról, hogy milyen könyveket tarthatnak a tantermi könyvtárakban a tanárok.
A képzésre egyébként azután került sor egyik iskolában a szülők az osztályában található egyik rasszizmus elleni könyv kapcsán panaszkodtak, és később emiatt a Carroll iskolaszék megrótta az érintett negyedik osztályos tanítónőt.
Nem sokkal ezután egy új texasi törvényt elfogadtak, amely előírja, hogy a „széles körben vitatott és jelenleg is vita tárgyát képező közpolitikai, illetve társadalmi kérdésekről” oktató tanároknak ezen témákat különböző nézőpontokból kell megvizsgálniuk – anélkül, hogy „előnyben részesítenék bármelyik nézőpontot”.
A jogszabályban foglalt követelményekre visszautalva Peddy azt mondja a felvételen, hogy „győződjenek meg arról, hogy
ha van mondjuk egy könyv a holokauszt témájában az osztályban, akkor legyen olyan kiadvány is, amely annak az ellentétét képviseli, illetve más nézőpontokat”.
Ez pedig felveti annak a kérdését, hogyan is lehet ellentétes álláspontot képviselni ebben a témában, hacsak nem a holokauszttagadásról van szó.
NEW: A school administrator in Southlake, Texas, advised teachers last week that if they have a book about the Holocaust in their classroom, they should also have a book with an "opposing" perspective.
— NBC News (@NBCNews) October 14, 2021
Listen to the audio recording obtained by @NBCNews: https://t.co/vS0IjlROMu pic.twitter.com/yPtM1ncjgV
A tankerület szóvivője elmondta, hogy ezzel csak segíteni próbáltak a tanároknak az új törvény betartásában, mivel a pedagógusok „bizonytalan helyzetben vannak az új jogszabályi követelmények miatt”. Közoktatási szakértők ugyanakkor elmondták, hogy a jogszabály valójában nem is foglalkozik az osztálytermi könyvtárak kérdésével.
Texas állam kormányzója, Greg Abbott úgy nyilatkozott, hogy a törvény (HB 3979) azt a célt szolgálja, hogy az iskolákban eltöröljék a kritikai fajelmélet oktatását. Ez az elmélet lényegében egy olyan – sokat vitatott – tudományos diszciplína, mely azt vizsgálja, hogyan működik a rasszizmus az amerikai társadalomban és jogszabályokban.
Mindazonáltal az amerikai középiskolákban ezen elméletet jelenleg nem is oktatják.
Ettől függetlenül egyébként az elmúlt hónapok során szerte az Egyesült Államokban számos tüntetést szerveztek a kritikai fajelmélet oktatása ellen az iskolaszékek ülései alkalmával. Az USA egyes tagállamainak a törvényhozó szervei olyan törvényjavaslatokkal álltak elő, amelyek betiltanák többek között a kritikai fajelmélet oktatását is.
Mindezidáig huszonkét állam fogadott el – vagy vett fontolóra – olyan törvényeket, amelyek tiltják vagy korlátozzák a rasszokról, illetve a rasszizmusról szóló párbeszédet az állami iskolai osztálytermekben. Közéjük tartozik Iowa és Florida.
A szóban forgó kritikai fajelmélet egyébként Magyarországon is részét képezi némely felsőoktatási képzés tananyagának.
(Guardian/Hetek)