MEGALKUVÁS NÉLKÜL! A világ rohamléptékben változik, a hírek cunamija könnyen betemethet. Egy valami azonban nem változik: az ügy, amelyet a Hetek az olvasóival közösen képvisel. A hit, a család és a nemzet szeretete. Az előfizetésével most ön is támogathatja ezt a fontos munkát: részletek a hetek.hu/elofizetes oldalon.
Az építmény nyolc sziklába vájt helyiséget tartalmaz, amelyekben a rituális gyakorlatok különböző elemei voltak, köztük egy álló kő (matzeva), egy olajprés és egy borsajtó, hogy olajat és bort biztosítsanak a rituálékhoz, valamint egy vízelvezető csatornával ellátott faragott létesítmény, amely oltárt tarthatott.
Több, a padlóba vésett V alakú jelet is találtak, amelyek rendeltetése még nem tisztázott.
Az építmény szélén lévő kis barlangban a Kr. e. nyolcadik századra datált tárgyak rejtekhelyét tárták fel, köztük főzőedényeket, ősi héber feliratok töredékeit viselő edényeket, szövőszéki súlyokat, szkarabeuszokat, díszítő motívumokkal ellátott pecséteket és gabonák aprítására használt őrlőköveket.
Eli Shukron, aki az IAA számára az ásatásokat irányította, elmondta: „Az építmény a Kr. e. 8. században szűnt meg működni, valószínűleg Ezékiás király vallási reformjának részeként. A Biblia szerint Ezékiás arra törekedett, hogy az istentiszteletet a jeruzsálemi templomban központosítsa, megszüntetve a királyságban szétszórt rituális helyeket.
A Biblia leírja, hogy az Első Templom idején más rituális helyek működtek a Templomon kívül, és Júda két királya - Ezékiás és Jósiás - reformokat hajtott végre, hogy megszüntesse ezeket a helyeket, és a Templomban összpontosítsa az istentiszteletet.”
A 2. Királyok könyvében Ezékiást olyan királyként írják le, aki „azt tette, ami helyes volt az Úr szemében, mindazok szerint, amit Dávid, az ő atyja tett”.
A Biblia leírja Ezékiásnak a népi istentiszteletre vonatkozó reformjait is:
„Ő rontotta le a magaslatokat, törte össze az oszlopokat, és vágta ki az Asérát, és törte darabokra az érckígyót is, amelyet Mózes csinált. Mert mindeddig Izráel fiai tömjéneztek annak, és Nehustánnak nevezték. Csak az Úrban, Izráel Istenében bízott, és őutána nem volt hozzá hasonló Júda összes királya között, sem azok között, akik előtte voltak.” (2Királyok 18:4-5)
(CP/Hetek)