Ahogy arról korábban hírt adtunk, orosz hírügynökségek és a nemzetközi sajtó is beszámolt róla, hogy leállt a kőolajszállítás a Barátság vezetéken keresztül, ami Oroszországból Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba is szállított kőolajat.
A leállás oka pénzügyi jellegű: az orosz Transznyefty hiába próbálja a Gazprombankon keresztül egyenlíteni az ukrán fél felé a tranzit díjjal kapcsolatos kötelezettségeit, az uniós szankciók miatt az utalását automatikusan visszautasítja a rendszer. Az orosz fél jelezte, hogy próbál más fizetési módot keresni, hogy tudjon fizetni az Ukrajnán keresztüli kőolajszállításért.
A Mol akkor kérdésünkre elmondta, hogy bár több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is.
"A díjkötelezettség átvállalásával a Mol gyors megoldást nyújtott a problémára: az ukránok ígérete szerint néhány napon belül újraindulhat a kőolajszállítás, amely pár napja a banki oldalon felmerülő technikai akadályok miatt állt le"
- olvasható a mai közleményüben.
A tájékoztatás szerint a gyors intézkedést az ellátási helyzet tette indokolttá: a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül érkezik a kőolaj Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba is, és bár a Molnak Magyarországon több hétre elegendő saját tartaléka van, regionális nagyvállalatként a környező országok ellátásbiztonságáért is felelősséget vállal.
(MTI/Hetek)