Hebroni, aki történészként és professzorként dolgozik az izraeli Shalem College-ban, megkísérelte rekonstruálni azt a menórát, amelyet a Hasmóneus-dinasztia használt Júdeában a görögök elleni lázadásuk során az időszámításunk előtti második században.
Elmondása szerint abban az időben mind a hasmóneusok, mint a görögök hosszú lándzsákat használtak,
a zsidó erők pedig a leírások alapján a lándzsafejeiket töltötték meg olajjal, és gyújtották meg az eredeti menóra helyett.
Hebroni figyelmét először akkor keltette fel a kovácsolás, amikor egy harmadik századi szöveget vizsgált, melyben két zsidó bölcs arról vitatkozott, milyen stádiumban lehet arról beszélni, hogy egy fegyver elkészült.
Az egyik azzal érvelt, hogy a fegyver akkor kész, miután eltávolítotják a kohóból, míg a másik azt állította, hogy csak akkor, ha már teljesen leöntötték a vízzel.
A történész a kérdés eldöntésére elhatározta, hogy kitanulja a mesterséget, amibe saját elmondása szerint azonnal bele is szeretett.
Rábukkant egy Daniel Sperber által jegyzett cikkre, amelyben ősi héber szövegek alapján arra következtetett, hogy a hasmóneusok lándzsahegyükkel építették meg első menórájukat.
„Felkeltette az érdeklődésemet, és a megszerzett készségek arra késztettek, hogy megpróbáljam rekonstruálni.”
„A felkészülés érdekében kikutattam, hogyan néztek ki a lándzsák a Hasmóneus-dinasztia idején, és csatlakoztam Yossi Gur Aryehhez, hogy újraalkossuk azokat a lándzsahegyeket, amelyekből a menóránk épült, ugyanazokkal a technikákkal, mint akkoriban” – magyarázta Hebroni.
Arra a kérdésre, hogy a makkabeusok miért nem használták az eredeti menórát, ami a második templomban volt, Hebroni azt mondta: „A Makkabeusok könyve szerint IV. Antiokhosz kifosztotta a templomot, ezért nem volt menóra.
25 éve együtt - A Hetek jubileumi előfizetői akciójában a fődíj egy Toyota Aygo X személyautó. Részletek a hetilapban és a hetek.hu/elofizetes oldalon.
(Ynet/Hetek)