Július végén cikkezett arról a Hetek, hogy a Klaus Schwab nevével fémjelzett Világgazdasági Fórum hivatalos oldalán az autók közhasználatba bocsátásáról értekezett, lényegében azt boncolgatva, hogy az erőforrások tekintetében egyáltalán nem hatékony az, hogy a magántulajdonban levő autókat átlagosan mindössze az idő négy százalékában használnak.
A problémafelvetés teljesen valid, komoly etikai-jogi-életmódbeli vita tárgya lehet, hogy vajon a kizárólagos magántulajdon és magánhasználat, az ember privát szférája és szabadsága milyen mértékig írhatja felül a föld erőforrásainak és energiahordozóinak felhasználásának és alkalmazásának hatékonyságát. A Hetek álláspontja többnyire ismert, a Világgazdasági Fórum magántulajdonnal kapcsolatos kijelentéseiről, hosszú távú terveiről és világmegváltó ötleteiről már többször is írtunk.
A Lakmusz tulajdonképpen azt sérelmezi, hogy a sajtóhírek eredeti forrásául szolgáló cikk nem szólít fel direkten az autók magántulajdonból történő elvételére, ahogyan a szervezet ilyen konkrét célt hivatalosan nem is fogalmazott meg. Így a tényellenőrök szerint nem is szabadott volna azt az újságírói következtetést levonni, hogy a Világgazdasági Fórum a magántulajdon felszámolásán dolgozik.
Sajnálatos módon a Lakmusz azonban a ló túloldalára esett azzal, hogy kijelentette: Nem akarja felszámolni a magántulajdont a Világgazdasági Fórum. Mert lényegében ezt sem lehet biztosan állítani, főleg úgy nem – hogy az általuk közzétett technológiai javaslatok, elképzelések éppen az ellenkező irányba mutatnak.
A magántulajdonnal kapcsolatos viták 2016-ra vezethetők vissza a Világgazdasági Fórummal összefüggésben, amikor egy 2030-ra vonatkozó prognózisokat bemutató videóban az első helyen hangzik el: „Nem lesz semmid, és mégis boldog leszel!”
This is how our world could change by 2030. Read more: https://t.co/rkhF5AdSZ3 pic.twitter.com/9jf3XcmRG2
— World Economic Forum (@wef) February 6, 2017
Az elképzelés legfőbb hirdetője Ida Auken, volt dán környezetvédelmi miniszter, aki mint Világgazdasági Fórum-előadó írt cikket a szervezet közreműködésével a Forbes-on. Cikke a következő címmel jelent meg: Üdv 2030-ban: Nincs tulajdonom, nincs magánéletem, és az életem sosem volt jobb.
„Üvözöllek a városomban – vagyis inkább azt kellene mondanom, „a városunkban”. Nincs semmilyen tulajdonom. Nincs saját autóm. Nincs saját autóm. Nincsenek saját készülékeim, de saját ruháim sem.”
– olvasható a cikke első mondata. A fiktív jövőről szóló tanulságosnak szánt gondolatmenetének lényege, hogy nem termékként tekintenek az eszközökre, tárgyakra – hanem sokkal inkább szolgáltatásként, amelyekhez lényegében mindenkinek szabad és ingyenes hozzáférése van, így értelmetlenné vált a magántulajdon.
Cikkét és kijelentéseit a Világgazdasági Fórum is megosztotta, népszerűsítette közösségi oldalain.
Welcome to 2030. I own nothing, have no privacy, and life has never been better @IdaAuken https://t.co/6BKymvbKB5 pic.twitter.com/YJjAkw8skS
— World Economic Forum (@wef) December 12, 2016
A meghökkentően hangzó utópikus elképzelés a felhasználók, olvasók jelentős részét sokkolta, hiszen a jelenlegi társadalmi berendezkedésünk, életfelfogásunk éppen azt a célt fogalmazza meg jelen helyzetben, hogy az ember áldozatos és szorgalmas munkával milyen és mennyi magántulajdont tud megszerezni, amellyel jobbá teszi maga és szerettei életét, személyes szabadságra váltva az államhatalomra/közellátásra történő rászorultságát. A másik oldal képviselői pedig hol a klímaváltozásra, hol a fogyasztói társadalom rendkívüli pazarlására, a föld erőforrásainak a kizsákmányolására, vagy a társadalmi egyenlőtlenségekre hivatkozva ösztönzik azt, hogy az emberek kezdjenek el máshogy nézni a használati tárgyaikra, mindennapi tulajdonaikra.
Amikor a különböző oldalakon elterjedt a hír, hogy a Világgazdasági Fórum ezzel a prognózisgyűjteménnyel lényegében azt jelentette be, hogy a magántulajdon felszámolásán dolgozik – egy sor mainstream oldal és tényellenőrző site vette védelmébe a szervezetet, hogy ők csak társadalmi vitát indítanak el a témában, nincsenek konkrét kitűzött céljaik. Persze az már egy másik téma, és értelmezési szabadság kérdése, hogy
ha egy szervezet arról cikkezik, olyan panelbeszélgetéseket tart, és olyan irányú fejlesztéseket ösztönöz és népszerűsít, ami végeredményben a magántulajdon relativizálását és az arról alkotott „konzervatív” elképzelés visszaszorítását hivatott elérni – akkor az vajon megfogalmazható-e röviden azzal, hogy felszámolnák (szívük szerint) a magántulajdont.
A fenti idézet a mai napig szó szerint olvasható a Világgazdasági Fórum hivatalos oldalán közzétett cikkben, és a hivatalos Twitter-oldaluk bejegyzésében is.
Az a Hetekkel szembeni Lakmusz-kritika tehát nem egészen áll meg, hogy ilyen kijelentés a szervezet részéről egyáltalán nem hangzott el.
Igaz, a szó szerinti idézet egy 2016 december 16-ai cikkükből származik, ám jól látható – hogy a kitűzött nagyívű elképzeléseket a Világgazdasági Fórum több előadója és szerzője is felkarolta és évek óta szorgalmazza: Covid-világjárvány ide, ukrajnai háború oda.
Goodbye car ownership, hello clean air: welcome to the future of transport https://t.co/ik4QObBQru pic.twitter.com/lc7rzKHb6d
— World Economic Forum (@wef) April 8, 2017
A 6 évvel ezelőtti cikket Thomas Birr és Sarsten Stöcker innováció területén dolgozó szakértők jegyzik, akik szerint a közlekedés jövőjében megszűnhet az autók magántulajdonlása. Ehelyett egyfajta közös tulajdonlásban látják a megoldást a blockchain technológia segítségével, ahol a hozzáférhetőséget számszerűsítenék a modern technológiával.
Ha bővebben is érdeklik Önöket a Világgazdasági Fórum elképzelései, érdemes a hetilapban korábban megjelent cikkünket elolvasni a témában.
Mindent összegezve sajnos a Lakmusz címben is megfogalmazott végkövetkeztetése távolabb áll a valóságtól, mint azon tartalmak egy része, amelyeket cáfolni hivatott.