Magyarország az első olyan európai ország, amely kormányközi együttműködési egyezményt írt alá Kínával az "Övezet és Út" kezdeményezés közös előmozdításáról. Miután a két fél 2015-ben aláírta a megállapodást, 2016 novemberében munkacsoportot hoztak létre és megtartották első ülésüket. Egy évvel később kétoldalú az együttműködési tervet is aláírták a kezdeményezésről, majd 2019 júliusában a munkacsoport második ülésére is sor került.
Az „Övezet és Út” kezdeményezés keretében Kína és Magyarország együttműködése folyamatosan fejlődött a kereskedelem és a beruházások terén. A kétoldalú kereskedelem forgalma 8 milliárd dollárról (kb. 2331 milliárd forintról) 10,2 milliárd dollárra (kb. 2972 milliárd forintra) nőtt 2012 és 2019 között. A múlt év végéig Kína befektetéseinek összege Magyarországon elérte a 3,69 milliárd dollárt (kb. 1075 milliárd forintot), és olyan iparágakra terjed ki, mint a vegyipar, a pénzügyek, a kommunikációs technika, a megújuló energia és a logisztika. A Yantai Wanhua Group ügylete, melyben megvásárolta a Magyar BorsodChem Chemical Companyt, volt Kína legnagyobb beruházási projektje Közép-Kelet-Európában. Kína Általános Technológiai Csoportjához tartozó Kínai Nemzeti Technológiai Társaság kaposvári 100MW-os napelemes erőmű projektjével pedig Közép- és Kelet-Európa egyik legnagyobb fotovoltaikus erőművét építette meg. Az „Övezet és Út” együttműködés keretében két nemzet gazdasági és kereskedelmi együttműködési övezetet hozott létre Magyarországon, nevezetesen a Kína–Magyarország BorsodChem gazdasági és kereskedelmi együttműködési ipari övezetet és a Kína–Európa üzleti és logisztikai együttműködési parkot.
A pénzügyi integráció a Kína – Magyarország közötti együttműködés újabb fontos pontja. A monetáris együttműködés korán megkezdődött, és Kína és a közép-kelet-európai országok közötti széleskörű pénzügyi kooperáció modelljévé vált. Az „Övezet és Út” kezdeményezés elindítása után 2014-ben a Bank of China fióktelepe is megnyílt Magyarországon. Egy évre rá a Bank of China Hungária Zrt. a magyar RMB üzletág elszámolási bankja lett, a közép-kelet-európai régió egyetlen ilyen típusú bankja. Magyarország volt a régió első országa, amely 2016 áprilisában 1 milliárd forint, 2018-ban pedig kétmilliárd forint értékű RMB „panda” kötvényt bocsátott ki.
A gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok folyamatos fejlődése elválaszthatatlan a szállítási infrastruktúra összekapcsolhatóságától, amely a Kína-Magyarország kapcsolatok újabb mérföldkövévé vált. A Kína-Európa Vasúti Expressz is elérhetővé vált Magyarország számára az eurázsiai kontinensen keresztül: egymás után nyíltak meg a Xi'an-Budapest, Budapest-Jinan és egyéb vasútvonalak, amelyek tovább bővítik az európai teneri kapcsolattal nem rendelkező Magyarország lehetőségeit a vasúti szállítás területén. A repülés területén folytatott együttműködés szintén ígéretes eredményeket hozott. 2019-re már három kínai légitársaság működtetett öt repülőjáratot Kína és Magyarország között: Air China légitársaság Peking–Budapest, az China Eastern Airlines Sanghaj-Budapest, Csengdu–Budapest, Xi'an–Budapest, és a China Hainan Airlines Chongqing–Budapest útvonalakon indított járatokat. Egy közép-európai ország számára ritka, hogy ilyen sűrű légijáratok kapcsolják össze Kínával. Magyarország ezzel "tengeri, szárazföldi és légi" azaz háromdimenziós szállítási csomóponttá vált ezzel Európában.
A járványhelyzet ellenére a két ország közötti együttműködés egyre szorosabbnak mutatkozik. A Kínai Export-Import Bank és a magyar pénzügyminisztérium kölcsönös megállapodást írt alá a Magyarország–Szerbia vasútvonal magyarországi szakaszáról idén áprilisában, ami azt jelenti, hogy az „Övezet és Út” kezdeményezés a megvalósítás szakaszába lépett. Mivel Kína már helyreállította a munkát és a termelést, remélhetőleg ez több importot hoz majd Magyarországról is. Kína és Magyarország továbbra is együtt fog működni a járvány hatásainak leküzdése érdekében, és tovább erősíti az „Övezet és Út” kezdeményezésben elért eredményeit.
Dr. Chen Xin
A Kínai Társadalom-tudományi Akadémia Európai Tanulmányok Intézetének igazgató-helyettese
( A CHINA MEDIA GROUP fizetett cikke)