Ez egy PR cikk
Fontos szempont ez ügyben a szabálykövető magatartás mellett a környezet megóvása is. Erre vonatkozóan következnek tanácsok az alábbiakban.
Számos autószervizben és autókereskedésben térítési díj nélkül átveszik az elhasznált abroncsokat. A kisebb települések önkormányzatai szoktak szervezni akciókat, melyek során begyűjtik ezeket.
Ha a környékeden ezek a lehetőségek nem elérhetők, a hulladékudvaroknál célszerű érdeklődni. A lomtalanítás szintén szóba jöhet, mint megoldás a feleslegessé vált gumiktól történő megszabadulásra.
Az elemekkel és az akkumulátorokkal szemben a gumihulladékra nem vonatkozik semmilyen szabály, ami akár a gyártókat, akár a forgalmazókat térítésmentes átvételre kötelezné.
A különböző abroncsok - lévén, hogy tartós használatra tervezik őket - lebomlási ideje igen magas, akár a fél évszázadot is meghaladhatja. Így persze szóba jön azok megsemmisítése, ám annak egyáltalán nem optimális eszköze az égetés - főleg házilag nem az.
A gumiégetés során ugyanis több mint ötven szerves vegyület jut a levegőbe, amely rákkeltő hatással bír, vagy akár születési rendellenességet eredményezhet. E mellett szén-monoxid és más káros anyagok is keletkeznek az égés melléktermékeként.
Ha nem a patakparton vagy az erdő szélén kötnek ki az abroncsok, hanem szakszerűen leadásra kerülnek, akkor újrahasznosíthatók. Az ilyen hulladékok 50%-át tudják újból felhasználni a gumigyártás során.
Az elhasználódott gumit először felaprítják, granulátum lesz belőle. Az abroncsban megtalálható acél alkotókat és textil alkotóelemeket elszeparálják. Ezt követi a szitálás, ahol a granulátum funkciókra osztása történik meg.
Nyersanyagként alacsonyabb minőségű termék előállításához hasznosítható, a kaucsuk szerepe tölthető be ilyen módon. Alternatívaként felvetődik a granulátum ragasztóval történő összemixelése, melyet lemezzé préselve gumilemezek, burkolólapok készíthetők.
Ha a gumiabroncs rugalmasságát teljes mértékben elveszíti, vagy olyan mértékben rongálódott, hogy nem lehet újrahasznosítani, akkor csak az égetés marad. Ezt ipari környezetben meg lehet tenni hasznosan.
A cementgyárak képesek primer olajszármazékot kiváltani a gumik eltüzelésével, ami hasonló fűtőértékkel bír, mint a feketeszén. Fontos azonban, hogy ehhez a folyamathoz külön engedély szükséges, melynek feltétele az előírt szűrőberendezések használata.