Ez egy PR cikk
A két legnépszerűbb alapanyag a polipropilén (PP), valamint korábban a polisztirol (PS) voltak. Az anyagok, eltérő fizikai jellemzőik miatt, eltérő célokra használhatók. A polisztirol kisebb tartományban marad szilárd, mint a polipropilén, így az utóbbi egyrészt mikrózható, másrészt jobban alkalmas akár fagyasztott, akár melegétel csomagolására is: az indepack.hu weboldaláról rendelhető elviteles dobozok többsége ebből készül.
Miért volt korábban mégis népszerű: a polisztirol? Mert olcsóbb, így a csomagolás gazdaságosabban volt oldható meg, ezért gyakran használtak polisztirolt műanyag tányérok és evőeszközök előállítására is.
A polisztirol önmagában nem mikrózható: ha az edény eléri a 70 Celsius-fokos hőmérsékletet, elkezd összerogyni. A probléma azonban megoldható habosított, extrudált polisztirol (XPS) használatával, mely már bátran melegíthető mikrosütőben. Mivel előállítani még mindig gazdaságos, ezért népszerű éttermi csomagolóanyag (pl. maradék elcsomagolására).
Ha azonban nem az ár az elsődleges kérdés, akkor pl. prémium minőségű shaker-poharakat, valamint akár salátástálakat szokás polietilénből (PET) rendelni, mert kellemesebb tapintású az egyéb műanyagoknál.
Amennyiben vásároltunk már szupermarketben paradicsomot vagy akár kivit, szinte biztosan találkoztunk már az orientált polisztirollal: ez átlátszó, ridegebb műanyag, amely a hőhatásokat nem viseli jól: a ridegség törékenységgel jár együtt. Amennyiben nem szupermarketben láthatók, rendszerint süteményes vagy tortás doboznak rendelhetők.
Végül a PVC, amelyet rendszerint desszertes edénynek használnak az éttermek, de csomagolnak bele tejtermékeket is: tejfölt, joghurtot, túrót, vajat. Ezek felismerhetők arról, hogy egész csomagban, nagy tömegben rendszerint kékes árnyalatúak.
2022 van, az ember azt gondolná, hogy már sokkal nagyobb teret nyert a papír-, vagy újrafelhasználható csomagolás mint trend. A valóság azonban az, hogy az éttermeknek jelenleg kisebb gondjuk is nagyobb annál, minthogy a csomagolással törődjenek.
2019 után jött a pandémia és vele a legalább egy, de inkább két szűk esztendő: az elején a piac tűnt el majdnem teljesen, ekkor kezdtek el egyre többen házhozszállítással foglalkozni, olyanok is, akik eddig nem utaztak ilyesmiben. És amikor az ember új piacra lép, igyekszik megfogni minden forintot: érezhető volt a küzdelem a túlélésért. Mostanra pedig, bár a pandémia lecsengeni látszik, a munkaerőhiány és a gazdasági visszaesés kényszeríti arra az üzemeltetőket, hogy minél gazdaságosabban üzemeltessék a vendéglátóhelyet.
A remény az, hogy a papír mint csomagolóanyag, ahogy a helyzet talán normalizálódik, lassan népszerűbbé válik, és elkezdi kiszorítani a műanyag csomagolóanyagokat a piacról.
(Fizetett PR cikk)