Orosz hírügynökségek és a nemzetközi sajtó is beszámolt róla, hogy leállt a kőolajszállítás a Barátság vezetéken keresztül, ami Oroszországból Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba is szállított kőolajat.
A leállás oka pénzügyi jellegű: az orosz Transznyefty hiába próbálja a Gazprombankon keresztül egyenlíteni az ukrán fél felé a tranzit díjjal kapcsolatos kötelezettségeit, az uniós szankciók miatt az utalását automatikusan visszautasítja a rendszer. Az orosz fél jelezte, hogy próbál más fizetési módot keresni, hogy tudjon fizetni az Ukrajnán keresztüli kőolajszállításért.
A Hetek az alábbi kérdésekkel kereste meg a MOL-t:
- Mekkora problémát okoz jelenleg az Ukrajnán keresztüli szállítás leállása?
- Várható-e, hogy a közeljövőben tudják orvosolni a fizetési problémákat?
- Tudja-e a MOL más forrásból pótolni az így kiesett mennyiséget?
- Mivel jár, ha a kőolajszállítás tartósan leáll a Barátság vezetéken? Tartható-e az ársapka? Lesz-e elég finomítható üzemanyag az országban?
Megkeresésünkre a MOL az alábbi választ küldte:
"A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzit díj kifizetése kapcsán. Bár a MOL-nak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is."
A kormány egy héttel ezelőtt döntött arról, hogy módosítja az üzemanyagárstop szabályait, így csak a magántulajdonban levő autókra vonatkozik a 480 forintos kedvezményes ár, céges autókra már nem. A döntést többek között azért kellett meghozni, mert a százhalombattai finomítót karbantartás miatt le kellett állítani, így komolyan fennáll a veszélye annak, hogy üzemanyaghiány lesz az országban. Ezt elkerülendő a kormány felszabadította az ország veszélyhelyzeti tartalékának egy részét is.