Az Unilever szépségápolásért felelős vezetője, Sunny Jain az ügyben kijelentette, tudja, hogy a "normál" jelző csomagolásról való eltávolítása egyedül "nem fogja megoldani a problémát, de fontos lépést jelent".
A jelzőt tipikusan samponokon, balzsamokon és arctermékeken használták eddig.
Az Unilever reklámvideója egyértelműen összekeveri a megszokott, bevett viszonyokat, rendszereket, működési módokat jelző és a "problémamentes, átlagos" haj- és bőrtípusokra használt "normál" jelzőt.
Az első kategóriából is csak a negatívumokat, a nők és a férfiak sztereotípiákon alapuló korlátok közé szorítását mutatja be, azonban arra nem ad választ, hogy a negatív "normál" elutasításának mégis mi köze van a haj- és bőrápolás típusaihoz.
Az előbbiek elleni harc teljesen üdvözlendő és jogos, az utóbbi elleni fellépés azonban kevéssé érthető, és kérdéseket vet fel...
What is Positive Beauty?
— Unilever #StaySafe (@Unilever) March 9, 2021
It’s brands that not only do less harm, but also do more good for people and the planet.
That’s why we’re saying #YesToPositiveBeauty, and our beauty brands are removing the word normal from ads and packs all over the world.https://t.co/mmHwMSFx8q pic.twitter.com/64g1mdufmQ
Roshida Khanom, a Mintel piackutató cég munkatársa szerint:
"A 'normál' rendkívül terhes szó, mivel feltételezi, hogy létezik 'abnormális', és valójában nem ír le semmit, tehát itt az ideje megválni a kifejezéstől."
A "normál" szó helyett az Unilever különböző termékei különféle tulajdonságait leíró jelzőket használ majd. Például a "normál és száraz" haj samponját hamarosan a "száraz és sérült" hajra címkét kap.
A kampány pozitív szelete azonban, hogy egy túlszexualizált világ testkultuszával és szépségideáljával igyekezik szakítani azzal, hogy a "szép" fogalmát kiterjeszti, és reklámfilmjeiben a modellek túlzott retusálását is betiltja.
A vállalat kedden kijelentette, emellett más módokon is fel fog lépni azért, hogy előmozdítsa a befogadóbb, egyenlőbb és fenntarthatóbb szépség új éráját. Ennek érdekében természetesebb alapanyagok használatára törekszik majd, és az "alul reprezentált" csoportok tagjait is többet szerepelteti majd reklámjaiban.
(BBC/Hetek)