A Rágalmazásellenes Liga (ADL) és a NAACP szervezetek #StopHateforProfit (profitért ne támogass gyűlöletet) hashtaggel a múlt héten kampányt indítottak, arra felszólítva az amerikai nagyvállalatokat, szüneteltessék hirdetéseiket a közösségi média oldalon, tekintve, hogy az „képtelen volt hatékony választ találni a platformjain széles körben terjedő gyűlöletterjesztésre.”
A Facebook algoritmusai az elmúlt időszakban egyre több konzervatív, a mainstreammel szembemenő véleménynyilvánítást töröltek, vagy letiltottak az oldalról, azonban azzal a konzervatív oldal is egyetért, hogy míg számos békés hangvételű oldallal végzett, még több radikális, például neonáci, sőt terrorcsoporthoz kötődő oldalt „élni hagyott” a közösségi média óriás.
A felhívásra napokon belül számos ruházati, és egyéb vállalat is csatlakozott, többek között olyan nagymárkák is, mint a REI, a The North Face, vagy a Patagonia.
A Quartz oldal szerint a Facebook bevételeinek 99%-át teszik ki a hirdetések. Domináns szerepét tekintve, illetve számításba véve a tényt, hogy a digitális hirdetési piac más szereplőihez hasonlóan a Facebook és az Instagram is aukciós formában adja el a hirdetési felületeket, a kampány inkább szimbolikus, mintsem tényleges pénzügyi hatást gyakorolhat csak a közösségi média óriásra.
Carolyn Everson, a Facebook globális üzleti csoportjának alelnöke a CNN kérdésére elmondta:
„Mélyen tiszteljük minden márka döntését, és továbbra is folytatjuk a gyűlöletbeszédek eltávolításának és a szavazáshoz kritikus információk megosztásának fontos feladatát. Hirdetőkkel és polgárjogi mozgalmakkal folyamatosan egyeztetünk arról, hogyan tudunk együtt a jóért munkálkodó erő lenni.”
A hazánkban jobban ismert The North Face túrafelszerelést értékesítő vállalat twitter-bejegyzésben csatlakozott a kampányhoz. Anyacége, a VF Corp (alá tartoznak a Dickies, Vans, Timberland és Smartwool márkák is többek között), ami csak a tavalyi évben 756 millió dollárt (235 milliárd forintot) költött hirdetésekre, bejelentette, a cég portfóliójának több márkája is hasonló döntésen gondolkozik.
"A The North Face minden facebook aktivitását és hirdetését beszünteti az Egyesült Államokban mindaddig, amíg szigorúbb szabályokat nem léptetnek életbe a rasszista, erőszakos, gyűlölködő, félrevezető tartalmak megfékezésére.”
We’re in. We’re Out @Facebook #StopHateForProfit
— The North Face (@thenorthface) June 19, 2020
Learn more: https://t.co/uAT7u7mjBG https://t.co/jVxTIH5ThQ
A jól ismert fagylaltkészítő vállalat, a Ben & Jerry's a héten szintén bejelentette, hogy csatlakozik a hirdetés-bojkotthoz.
„A Ben & Jerry’s kiáll az ADL, a NAACP és a Color of Change szervezetekben munkálkodó barátai mellett, és mindenki mellett, aki felszólítja a Facebookot, lépjen fel határozottabban az ellen, hogy platformjait nemzetünk megosztására, szavazók elnyomására, a rasszizmus és az erőszak lángjainak felszítására, illetve demokráciánk aláásására használják fel. Július 1-től minden fizetett hirdetői tevékenységünket beszüntetjük a Facebookon és az Instagramon az Egyesült Államok területén”
We will pause all paid advertising on Facebook and Instagram in the US in support of the #StopHateForProfit campaign. Facebook, Inc. must take the clear and unequivocal actions to stop its platform from being used to spread and amplify racism and hate. >>>https://t.co/7OpxtcbDGg pic.twitter.com/I989Uk9V3h
— Ben & Jerry's (@benandjerrys) June 23, 2020
(CNN/Hetek)
Megosztaná véleményét másokkal is? A Facebook oldalunkon megteheti: